چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی نمونه های عملی تعامل شرکت های نوآور با سرمایه گذاران است تا جنبه های دقیق تری از چالش های هر مرحلة رشد مشخص شود و درنهایت سرمایه گذاران بتوانند با توجه به مرحلة رشدیافتگی شرکت، قرارداد سرمایه گذاری خود را به بهترین شیوة ممکن تنظیم کنند. در ادبیات نظری سرمایه گذاری خطرپذیر، بررسی چالش میان سرمایه گذاران و کارآفرینان، در چارچوب نظریة کارگزاری )بررسی عدم تقارن اطلاعاتی و عدم همسویی منافع( قرار می گیرد. همچنین، نزدیک ترین رویکرد نظری در مطالعة تغییرات مولفه های شرکت در هر مرحلة رشد، رویکرد ترکیب گرا به رشد سازمان است. در این مطالعة کاربردی با استفاده از روش نظریة مبتنیبر داده که شیوه ای توصیفی و مبتنی بر استقرا برای ارائة نظریه در زمینة پدیده هاست، چالش های تعامل صاحبان ایده با سرمایه گذاران در مراحل مختلف رشد از طریق مصاحبة نیمه ساختاریافته و گردآوری اطلاعات واقعی بررسی شده است. تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و شناسایی ارتباط میان مقولات مختلف نشان می دهد محصول، بازار، مهارت های کارآفرین و نوع ریسک در مراحل مختلف رشد کسب وکار تغییر می یابد و ضروری است رویکرد سرمایه گذاری نیز براساس آن تغییر کند. درنتیجه، سرمایه گذاری به منظور جلب اعتماد و شناخت کارآفرین در مرحله جنینی با مولفه های کسب وکار همخوانی بیشتری دارد. در مرحلة نوپایی، به کارگیری سازوکارهای پایش و نظارت در سرمایه گذاری ضروری است و در مرحلة رشدیافتگی، ابعاد مختلف مشارکت برحسب میزان مالکیت طرفین از کسب وکار تعیین می شود.
خلاصه ماشینی:
در این مطالعۀ کاربردی با استفاده از روش نظریۀ مبتنی بر داده که شیوه ای توصیفی و مبتنی بر استقرا برای ارائۀ نظریه در زمینۀ پدیده هاست ، چالش های تعامل صاحبان ایده با سرمایه گذاران در مراحل مختلف رشد از طریق مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و گردآوری اطلاعات واقعی بررسی شده است .
تحلیل داده ها از طریق کدگذاری و شناسایی ارتباط میان مقولات مختلف نشان می دهد محصول ، بازار، مهارت های کارآفرین و نوع ریسک در مراحل مختلف رشد کسب وکار تغییر می یابد و ضروری است رویکرد سرمایه گذاری نیز براساس آن تغییر کند.
درنتیجه ، در راستای پایه گذاری منطقی تعامل سرمایه گذاران با کارآفرینان و صاحبان ایده و همچنین به دلیل ساختارها و محیط فرهنگی کشور،١ انجام دادن پژوهش در زمینۀ نیازها، الزامات ، چالش ها و ویژگی های مراحل رشد شرکت های نوآور در ایران ضروری است تا سرمایه گذاران و دولت بتوانند براساس این ویژگی ها، رویکرد مناسبی را برای تأمین مالی و حمایت از توسعۀ این کسب وکارها اتخاذ کنند.
, 2013; Park & Jang, 2010 در ایران نیز قوانین و مقررات ویژه ای ٣٢به منظور حمایت از توسعۀ این کسب وکارها و نهادهای تأمین مالی آن ها (مانند صندوق های جسورانۀ (خطرپذیر) بورسی ، صندوق های پژوهش و فناوری ، صندوق نوآوری و شکوفایی)تصویب شده است .
مراحل رشد شرکت های نوآور منبع : Johan &Cumming (٢٠٠٩) براساس وضعیت رشد کسب وکار از نظر توسعۀ محصول و سودآوری ، شیوة تأمین مالی آن نیز متفاوت است .