Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاثیر آموزش‌های رسمی کارآفرینی بر شکل‌گیری قصد کارآفرینانه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (19 صفحه - از 99 تا 117)

کلیدواژه ها :

مهارت های کارآفرینی ،ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه ،قصد کارآفرینانه ،آموزش رسمی کارآفرینی ،انگیزة کارآفرینانه

Entrepreneurial intention ،Formal Education of Entrepreneurship ،Entrepreneurial Skills ،Entrepreneurs Personality Characteristics ،Entrepreneurial Motivation

کلید واژه های ماشینی : کارآفرینی ، آموزش رسمی کارآفرینی ، آموزش ، بررسی تاثیر آموزش‌های رسمی کارآفرینی ، ایجاد قصد کارآفرینانه در فراگیران ، ایجاد قصد کارآفرینی ، کارآفرینی و ایجاد قصد کارآفرینانه ، شخصیتی کارآفرینانه و انگیزة کارآفرینانه ، مهارت ، شکل‌گیری قصد کارآفرینانه

امروزه با توجه به نیاز روزافزون به آموزش های کوتاهمدت کارآفرینی، آموزش رسمی در این حوزه اهمیت فراوانی یافته است. از اینرو، پژوهش حاضر تاثیر آموزش رسمی کارآفرینی بر شکل گیری قصد کارآفرینانه در فراگیران را با تاکید بر نقش میانجیگری کسب مهارتهای کارآفرینی بررسی کرده است. این پژوهش بر مبنای هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی پیمایشی است. جامعة آماری این پ ژوهش شامل مربیان و فراگیران آموزش های رسمی کارآفرینی در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای خراسان شمالی می شود که 965 نفر هستند و از میان آنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 210 نفر انتخاب شد. جمعآوری داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد صورت پذیرفت و برای تحلیل داده ها از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد ارتقای مهارت های کارآفرینی در فرایند آموزش رسمی کارآفرینی بر ایجاد قصد کارآفرینانه در فراگیران تاثیر مثبت دارد. همچنین، دو عامل ویژگی های شخصیتی کارآفرینانه و انگیزة کارآفرینانه رابطة بین کسب مهارت های کارآفرینی و ایجاد قصد کارآفرینانه را تعدیل می کند و به صورت چشمگیری بر اثربخشی آموزش های رسمی کارآفرینی تاثیر می گذارد.

Due to the growing need for entrepreneurship short-term training، formal education in this area is of great importance. In terms of objective، this study is an empirical study، and the research methodology is descriptive-correlative. The research population includes 465 learners and instructors in professional training academies of North Khorasan Province. Two hundred and ten individuals were selected by Cochran's sample size formula and random sampling method. Measurement tool in this research was standard questionnaire and structural equation modeling technique (SEM) and SMART PLS 2 software were used for data analysis. The results show that the entrepreneurship skills mediate the relationship between entrepreneurship education and entrepreneurial intention. The entrepreneurial personality and motivation moderate the relation between entrepreneurial skills and entrepreneurial intention. The results also show that participation in informal education courses has significantly positive impact on creating the entrepreneurial intention.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.