چکیده:
توسعة صادرات کالاهای فناورمحور و فرآورده هایی که سهم فناوری پیشرفته در ساخت آن ها بالاست، یکی از اهداف مهم راهبرد بلندمدت توسعه صادرات کشور است. در این پژوهش، با درنظرگرفتن رویکرد مبتنیبر منابع، سازه های اصلی اثرگذار بر موفقیت های صادراتی از طریق منابع ناملموس (بازارمحوری و کارآفرینی محوری) و همچنین نقش پویایی بازار هدف صادراتی بررسی می شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - پیمایشی است . جامعة آماری این پژوهش شرکت های صادرکننده کالاهای فناورمحور در پارک فناوری پردیس است و با توجه به تعداد آن ها (15 شرکت)، کل جامعه نمونه آماری محسوب می شود. درنتیجه، عوامل مربوط به سازه های کارآفرینی و بازارمحوری با استفاده از ادبیات موجود شناسایی شد. سپس از طریق مصاحبه با مدیران، نقش عوامل یادشده در موفقیت های صادراتی کالاهای فناورمحور تایید شد و به منظور شناسایی روابط و تعیین مدل، در دو روش مدل سازی
ساختاری تفسیری و روش دیمتل استفاده شد. درنتیجه، روابط علی و معلولی عوامل و همچنین مدل سطح بندی شدة ساختاری تفسیری آن ها استخراج شد. درنهایت، نقش موثر رویکرد هوشمندی بازارمحوری از طریق ایجاد و انتشار اطلاعات و همچنین نقش موثر نوآوری از سازة کارآفرینی محوری بر بهبود عملکرد صادراتی شرکت های فناورمحور تایید شده است.
Extending the export of high technology-based products is one of the most important goals of long term strategy of the country’s export development. In the present study، the main structures influencing the success of exportation through intangible resources (market orientation and entrepreneurial orientation) and the role of dynamism of export target market are investigated by considering the resource-based approach. The research objective was applicable and the research type was analytical survey. The research population included all 15 technology-based firms exporting goods in Pardis Technology Park. In this study، dimensions of the factors contributing to the entrepreneurship orientation and market orientation structures of exportation were identified based on literature، then the role of these factors in the success of technology-based products exportation were validated through interviews with managers. In order to identify relationships and model making، interpretive structural modeling method and Dematel techniques were used and relations between the factors and their interpretive structural modelling was extracted. Finally the efficient role of intelligent market orientation approach and the efficient role of innovation from the entrepreneurship orientation structure on improving the export performance of technology-based companies were elicited
خلاصه ماشینی:
درنهایت ، نقش مؤثر رویکرد هوشمندی بازارمحوری از طریق ایجاد و انتشار اطلاعات و همچنین نقش مؤثر نوآوری از سازة کارآفرینیمحوری بر بهبود عملکرد صادراتی شرکت های فناورمحور تأیید شده است .
این تحقیق با هدف کاربردی و از طریق روش توصیفی- پیمایشی با استفاده از بررسی ادبیات موجود و مصاحبه با مدیران شرکت های فناورمحور صادرکنندة پارک فناوری پردیس ، به دنبال شناسایی مدل روابط بین عوامل مربوطه از طریق روش مدل سازی ساختاری تفسیری است .
براین اساس ، تحقیق حاضر در نظر دارد به این پرسش پاسخ دهد: با توجه به رویکرد کارآفرینی و بازارمحوری در صادرات و نقش پویایی بازار صادراتی ، چه عواملی در موفقیت های صادرات کالاهای فناورمحور تأثیر دارند؟ مروری بر مبانی نظری و پیشینۀ تحقیق الف ) بازارمحوری صادراتی بازارمحوری صادراتی تلاش های شرکت در ادغام مفهوم بازاریابی خود به عملکرد صادراتی است و به فعالیت مداوم و منظم شرکت در نظارت بر مشتریان ، رقبا و دیگر عوامل محیطی در محیط بازار بین المللی اشاره دارد که به منظور توسعه و ارائۀ محصولاتی مطابق با نیازهای مصرف کنندگان در بازار صادراتی انجام می گیرد (٢٠٠٢ ,.
, 2012; Jaworski & Kohli, 1993)(تأیید مدیران در مصاحبه ها) موفقیت های صادرات کالاهای فناورمحور اهداف راهبردی (SG) اهداف عینی (OG) (Leonidou, Katskeas & Samiee, 2002; Cavusgil & Zou, 1994) (تأیید مدیران در مصاحبه ها) (Na ل مدل سازی ساختاری تفسیری ابعاد سازه های کارآفرینی و بازارمحوری در بخش کمی پژوهش برای ایجاد ماتریس خودتعاملی ساختاریافته ابتدا ده پرسشنامه بین مدیران شرکت های فناورمحور پارک فناوری پردیس توزیع شد.