Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی عوامل موثر بر صادرات کالاهای فنآورمحور با رویکرد کارآفرینی و بازارمحوری

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (20 صفحه - از 139 تا 158)

کلیدواژه ها :

مدلسازی ساختاری تفسیری ،فنآورمحور ،کارآفرینی‌محوری صادراتی ،بازارمحوری صادراتی

Entrepreneurial ،Oriented Export ،market ،based ،Technology ،Interpretive Structural Modeling

کلید واژه های ماشینی : صادراتی ، بازارمحوری ، اطلاعات ، کارآفرینی ، صادرات کالاهای فناورمحور ، بازار ، محوری ، رویکرد کارآفرینی و بازارمحوری ، صادرات کالاهای فنآورمحور با رویکرد ، ایجاد اطلاعات بازار صادراتی

توسعة صادرات کالاهای فناورمحور و فرآورده هایی که سهم فناوری پیشرفته در ساخت آن ها بالاست، یکی از اهداف مهم راهبرد بلندمدت توسعه صادرات کشور است. در این پژوهش، با درنظرگرفتن رویکرد مبتنیبر منابع، سازه های اصلی اثرگذار بر موفقیت های صادراتی از طریق منابع ناملموس (بازارمحوری و کارآفرینی محوری) و همچنین نقش پویایی بازار هدف صادراتی بررسی می شود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی - پیمایشی است . جامعة آماری این پژوهش شرکت های صادرکننده کالاهای فناورمحور در پارک فناوری پردیس است و با توجه به تعداد آن ها (15 شرکت)، کل جامعه نمونه آماری محسوب می شود. درنتیجه، عوامل مربوط به سازه های کارآفرینی و بازارمحوری با استفاده از ادبیات موجود شناسایی شد. سپس از طریق مصاحبه با مدیران، نقش عوامل یادشده در موفقیت های صادراتی کالاهای فناورمحور تایید شد و به منظور شناسایی روابط و تعیین مدل، در دو روش مدل سازی ساختاری تفسیری و روش دیمتل استفاده شد. درنتیجه، روابط علی و معلولی عوامل و همچنین مدل سطح بندی شدة ساختاری تفسیری آن ها استخراج شد. درنهایت، نقش موثر رویکرد هوشمندی بازارمحوری از طریق ایجاد و انتشار اطلاعات و همچنین نقش موثر نوآوری از سازة کارآفرینی محوری بر بهبود عملکرد صادراتی شرکت های فناورمحور تایید شده است.

Extending the export of high technology-based products is one of the most important goals of long term strategy of the country’s export development. In the present study، the main structures influencing the success of exportation through intangible resources (market orientation and entrepreneurial orientation) and the role of dynamism of export target market are investigated by considering the resource-based approach. The research objective was applicable and the research type was analytical survey. The research population included all 15 technology-based firms exporting goods in Pardis Technology Park. In this study، dimensions of the factors contributing to the entrepreneurship orientation and market orientation structures of exportation were identified based on literature، then the role of these factors in the success of technology-based products exportation were validated through interviews with managers. In order to identify relationships and model making، interpretive structural modeling method and Dematel techniques were used and relations between the factors and their interpretive structural modelling was extracted. Finally the efficient role of intelligent market orientation approach and the efficient role of innovation from the entrepreneurship orientation structure on improving the export performance of technology-based companies were elicited


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.