چکیده:
خروج کارآفرینانه یکی از مهم ترین اجزای فرایند کارآفرینی است. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی عوامل اثرگذار بر خروج کارآفرینان ایرانی است. بیشتر پژوهش ها درمورد خروج به بررسی عوامل اثرگذار بر خروج و آثار خروج بر کسب وکارها و بر اقتصاد کلان انجام گرفته اند. پژوهش حاضر برحسب هدف، بنیادی و برحسب روش گردآوری اطلاعات رویکردی روایتی است که عوامل و ریشه های خروج کارآفرینان را بررسی کرده است. بازة زمانی این تحقیق 1393 تا 1399 است. جامعة آماری این تحقیق کارآفرینان ایرانی هستند. دوازده مصاحبه با روش نمونه گیری هدفمند انجام گرفت و با تحلیل داده ها از طریق روش کدگذاری، هفت عامل برای خروج کارآفرینان شناسایی شد. شرایط نامساعد محیطی و قانونی برای کسب وکار، شناسایی فرصت های بهتر کسب وکار، مشکلات مالی، شرایط عاطفی، برآوردنکردن چشم انداز مناسب، مشکلات مدیریتی و اداره کسب وکار و مشکلات شراکت به عنوان عوامل خروج در میان کارآفرینان مورد بررسی شناسایی شد.
خلاصه ماشینی:
شرایط نامساعد محیطی و قانونی برای کسب وکار، شناسایی فرصت های بهتر کسب وکار، مشکلات مالی، شرایط عاطفی، برآوردنکردن چشم انداز مناسب ، مشکلات مدیریتی و ادارة کسب وکار و مشکلات شراکت به عنوان عوامل خروج در میان کارآفرینان مورد بررسی شناسایی شد .
خروج کارآفرینان بخشی از فرایند کارآفرینی شناخته شده است که نه فقط برای فرد کارآفرین بلکه برای بنگاه ، حرفه و اقتصاد اهمیت فراوانی دارد (٢٠١٠ ,.
با وجود اهمیت مفهوم خروج ، تاکنون پژوهش میدانی با هدف بررسی و شناسایی عوامل اثرگذار بر خروج کارآفرینان انجام نگرفته است و این شکاف پژوهشی وجود دارد.
پژوهش های پیشین بیشتر عوامل فردی اثرگذار بر خروج و چرایی، چگونگی و زمان تصمیم مالک و بنیانگذار بنگاه را برای خروج بررسی کرده اند Wennberg et ;٢٠١٠ ,De Tienne) (٢٠٠٧ ,.
همچنین ، از مهم ترین جنبه های منفی خروج برای بنگاه می توان به ناامنی شغلی، اختلال در کار و کاهش عملکرد بنگاه و برهم خوردن ساختار تصمیم گیری بنگاه اشاره کرد (٢٠٠٤ ,Khaire &Haveman ).
به این ترتیب ، کارآفرینان فرصت های سودآور بهتری را شناسایی میکنند و از بنگاه خارج میشوند تا از آن ها بهره برداری کنند (٢٠٠٤ ,Campion &Maertz ).
دلیل اصلی انتخاب این روش ، نیاز به شناسایی ریشه ها و عوامل خروج کارآفرینان براساس بررسی تجربه های کارآفرینانی است که تجربۀ خروج دارند و داستان چگونگی تجربه کردن خروج خود را روایت کرده اند ( ,Schutt .
برخی نمونه های بررسیشده به شناسایی فرصت بهتر برای پیگیری، شراکت در کسب وکاری جدید و تأسیس شرکت جدید به عنوان دلایل خروج اشاره کرده اند.