Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی و معرفی مدل ستاره ای طراحی سازمان

نویسنده:

کلیدواژه ها :

استراتژی سازمانی ،طراحی سازمان ،مدل ستاره ای

کلید واژه های ماشینی : مدل ستاره‌ای طراحی سازمان ، کارکنان ، سازمان ، مدل ، طراحی سازمان ، استراتژی ، عنصر کلیدی طراحی سازمان ، مدیران ، شرکت آماکو واحد منابع انسانی ، حوزه‌های مدل ستاره‌ای طراحی سازمان

ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻣﺪل ﺳﺘﺎره ای ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای از ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ رﺳﻤﯽ، ﺷﺎﻣﻞ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی رﺳﻤﯽ، ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎ و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎ ﮐﻪ ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽدﻫﻨﺪ. ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ روش ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮدی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺎﻣﺎن ﻫﺎ از ﻃﺮﯾﻖ آن ﮐﺎرﺷﺎن را ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﯽدﻫﻨﺪ و ﮐﺎرﮐﻨﺎن ﺧﻮد را ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه ﺑﺮ ﻣﯽاﻧﮕﯿﺰاﻧﻨﺪ. ﯾﮑﯽ از ﻣﺪل ﻫﺎی ﺟﺎﻣﻊ در ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ، ﻣﺪل ﺳﺘﺎره ای ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﮔﺎﻟﺒﺮاﯾﺖ ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪل ﭼﺎرﭼﻮﺑﯽ ﺑﺮای ﺗﻔﮑﺮ ﮐﻠﯽ درﺑﺎره ﭘﻨﺞ ﻋﻨﺼﺮ ﮐﻠﯿﺪی ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﻫﺮ ﻋﻨﺼﺮ در اﯾﻦ ﻣﺪل ﯾﮏ ﺟﺰء ﮐﻠﯿﺪی ﻃﺮاﺣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن را ﻧﺸﺎن ﻣﯽدﻫﺪ. زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻤﻪ اﯾﻦ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺴﻮ ﺷﻮﻧﺪ، ﺳﺎزﻣﺎن در اﺛﺮﺑﺨﺶﺗﺮﯾﻦ ﺣﺎﻟﺘﺶ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﺪل ﻃﻮری ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺳﺎﺧﺘﺎر، ﻓﺮآﯾﻨﺪﻫﺎ، ﭘﺎداشﻫﺎ روﯾﻪﻫﺎی ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻫﻤﻪ از ﻋﻨﺼﺮ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ.

خلاصه ماشینی:

"طراحی سازمانی روش منحصر به فردی است که سازمان‌ها از طریق آن کارشان را ساختار می‌دهند و کارکنان خود را برای تحقق اهداف استراتژیک کاملا مشخص شده بر می‌انگیزانند. این مدل طوری طراحی شده است که عناصر ساختار، فرآیندها، پاداش‌ها و رویه‌های منابع انسانی همه از عنصر استراتژی حمایت می کنند. / شکل1: مدل ستاره ای طراحی سازمان Organisational design Desired state Galbraith عامل اول- استراتژی: استراتژی، فرمول سازمان برای پیروزی است. ابزار مدل ستاره تاکید دارد که با در نظر گرفتن پنج عامل اشاره شده، رهبران قادر خواهند بود بر رفتار کارکنان که شامل فرهنگ سازمانی و نحوه عملکرد آنها در سازمان است، تاثیرگذاری داشته باشند. شاید برای شما جالب باشد برای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، تنها ذهنیت از طراحی سازمان، همان ساختار سازمانی است؛ در حالی‌که آشنایی با ابزارهایی چون مدل ستاره‌ای که در بالا معرفی شد این درک را به ما منتقل می‌کند که سهم مهم عوامل دیگر می‌تواند بسیار موثر باشد و به طراحی هرچه بهتر و دقیق سازمان کمک کند (گالبرایت، 2005). در نتیجه این جلسه، تعدادی از ابتکار عمل‌های منابع انسانی مشخص شدند:  طراحی مجدد سیستم ارزیابی عملکرد با هدف استقرار مدیریت عملکرد آماکو، که فرایندی جامع‌تر برای تعیین استانداردها، تعیین فعالیت‌های توسعه، دادن بازخورد و تخصیص پاداش مبتنی بر عملکرد است. در حال حاضر یک سازمان خدمات مشترک تشکیل شده است که گروه‌های ستادی سه شرکت عملیاتی و چهارده واحد ستاد مرکزی را در درون یک واحد سازمانی ترکیب کرده است که به عنوان یک شرکت، تخصص ستادی را برای هر واحد کسب و کار فراهم می کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.