Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی مبانی نظری ساختار درس پژوهی

نویسنده:

کلیدواژه ها :

ساختار ،مبانی نظری ،درس پژوهی

کلید واژه های ماشینی : معلمان ، معلمان ، درس پژوهی ، درس پژوهی و اقدام پژوهی ، مدرسه ، کلاس درس ، تدریس ، آرانی ، ژاپن ، ژاپن

درس ﭘﮋوﻫﯽ روﯾﮑﺮد دﯾﮕﺮی ﺑﺮای ﺗﻮﺳﻌﻪ داﻧﺶ ﺣﺮﻓﻪ ای ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺳﺖ، ﮐﻪ از درون ﻣﺪارس اﺑﺘﺪاﯾﯽ ژاﭘﻦ ﻣﻄﺮح و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘه اﺳﺖ. در اﯾﻦ روﯾﮑﺮد، ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺎ ﺣﻀﻮر در ﮔﺮوه ﻫﺎی ﮐﻮﭼﮏ ﺑﺎ ﺗﺸﺮﯾﮏ ﻣﺴﺎﻋﯽ و ﺑﺎ ﺷﺮﮐﺖ در ﺟﻠﺴﺎت ﻫﻢ اﻧﺪﯾﺸﯽ ﭘﯿﺮا ن اﻫﺪاف و ﻣﺤﺘﻮای دروس، ﺑﻪ ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﺑﺮای ﺗﺪرﯾﺲ دﺳﺖ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﻨﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه اﺟﺮای ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﻧﻘﺪ آن، ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮای رﺷﺪ ﺣﺮﻓﻪ ای ﺧﻮد ﻣﻬﯿﺎ ﻣﯽ ﺳﺎزﻧﺪ. درس ﭘﮋوﻫﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺪﻟﯽ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮای ﺗﺮوﯾﺞ و ﻏﻨﯽ ﺳﺎزی ﯾﺎد ﮔﯿﺮی ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻣﺪرﺳﻪ، ﻧﻈﺮ ﺑﺴﯿﺎری از اﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪان را ﺑﻪ ﺧﻮد ﺟﻠﺐ ﮐﺮده اﺳﺖ.

خلاصه ماشینی:

"در این فرآیند، یادگیری معلمان از یکدیگر به صورت مشارکتی سازماندهی می شود ودر عمل، ظرفیت مدارس برای تولید و به کارگیری دانش حرفه ای در مدرسه و گسترش امکان تغییر خود-پایدار و مستمر افزایش می یابد (سرکارآرانی،1378) طراحی برنامه درس پژوهی در این مرحله سوالاتی به شرح زیر مورد توجه قرار می گیرند: 1-چه موضوعی از دروس مورد مطالعه قرار می گیرد؟ 2-چه کسانی در اجرای کار همکاری می کنند؟ 3- چه امکاناتی مورد نیاز است؟ 4-چه کسی درس را اجرا خواهد کرد؟ 5-در کجا، برای چه کسانی، با طرح چه مسئلی، چه زمانی، چه روش های تدریسی کاربرد دارد؟6-چگونه از انواع ارزشیابی های نوین استفاده نماییم. مانند آنچه سیاست گزاران آموزشی به عنوان موضوعات قابل توجه معلمان در مدارس و کلاس های درس مطرح می کنند؛ مثلا وزارت آموزش و پرورش یک سؤال عمومی را طرح می کند: چگونه می توانیم به دانش آموزان کمک کنیم تا مستقل شوند؟ آن گاه از برخی مدارس در سراسر کشور می خواهد که سؤال را در قالب مطالعة درس بررسی کنند و نتایج خود را گزارش دهند. (ساکی، 1388 و سر کار آرانی وهمکاران،1383 و سرکار آرانی 1389 و قاسمی، پویا 1388) نتیجه گیری در فرایند درس پژوهی معلمان در کلاس درس، پس از مباحث گروهی، موضوع مورد پژوهش را انتخاب می کنند، طرح درس مربوط به آن را به صورت مشارکتی و در گروه تهیه می کنند و به شیوه ی مشارکتی به ارزیابی دقیق فعالیت های آموزشی انجام شده در زمینه ی موضوع مورد نظر می پردازند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.