چکیده:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﻮاﻧﻊ وﻣﺸﮑﻼت ﺧﺎص ﮐﻼس ﭼﻨﺪﭘﺎﯾﻪ واراﯾﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻣﻄﻠﻮب، ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒـﻮد وﮐﯿﻔــﯿﺖ ﺑﺨﺸﯽ آن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﺬﮐﻮر ازﻧﻮع ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ واز ﻧﻈـﺮ اﺟـﺮا ﮐـﺎرﺑﺮدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷـﺪ. ﺟﺎﻣﻌـﻪ آﻣـﺎری 24 ﻣﺪرﺳـﻪ ﻋﺸـﺎﯾﺮی وروﺳﺘﺎﯾﯽ ﮐﻼس ﭼﻨﺪ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻗﺼﺮﺷﯿﺮﯾﻦ ﺑﺎ ﻧﻈﺎرت راﻫﺒﺮی آﻣﻮزﺷﯽ وﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. واز ﻧـﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌـﺎت ﻣـﻮردی ﻣـﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﯿﺪاﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ذﮐﺮ ﻣﺸــــﮑﻼت وﻣﻮاﻧﻊ ﮐﻼس ﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﭘﺎﯾـﻪ در اﯾﺮان وﺳﭙﺲ ﺑﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺨﺸـﯽ ﺑﻪ آن ازﺟﻬﺎت ودﯾﺪﮔﺎﻫﻬﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﺑﺘﺪا ﺗﻌﺎرﯾﻒ ﮐﻼس ﭼﻨﺪ ﭘﺎﯾﻪ وﺗﺪرﯾﺲ ﺧﺎص ﮐﻼس ﭼﻨﺪ ﭘﺎﯾﻪ وﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی دﺧﯿﻞ در ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ، ﺗﺎﺛﯿﺮات ﻣﺜﺒـﺖ وﻣﻨﻔـﯽ ﮐـﻼس ﻫﺎی ﭼﻨـﺪ ﭘﺎﯾه وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﻼس ﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﭘﺎﯾﻪ در ﮐﺸـــــﻮرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ ودر اﯾﺮان وﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اوﻟﯿﻪ در آن ﻫـﺎ وﺳـﭙﺲ ﺗﺠﺰﯾـﻪ وﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺸﮑﻼت و ﻣﻮاﻧﻊ وذﮐﺮ راﻫﮑـــﺎرﻫﺎی ﻣﻄﻠﻮب وﺷﺮاﯾﻂ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوری در ﮐﻼس ﻫﺎی ﭼﻨـﺪ ﭘﺎﯾـﻪ در ﺟﻬـﺖ ﮐﯿﻔﯿـﺖ ﺑﺨﺸــﯽ ﺑﻪ آن ودر ﻧﻬﺎﯾﺖ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی از آن، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ وﺗﺤﻘﯿﻖ از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﭘﺮداﺧﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫـﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﺎرﺑﺴﺖ ﻧﮑﺎت ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ در ﺟﻬﺖ ﺑﻬﺒﻮد ﻣﺪارس ﭼﻨﺪ ﭘﺎﯾﻪ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺤﺮوم ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزﺷـﯽ ﺑـﺎﻻ ﻣـﯽ رود ﺑﻠﮑﻪ زﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎز زﻧﺪﮔﯽ آﺗـﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺮای ﺑﺮﻗﺮاری ﺗﻌﺎﻣﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در دوران اﺳﺘﻘﻼل ﺷﺨﺼﯽ وﺳﺒـﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﺜﺒﺖ اﺳﺘﻔﺎده از ﺣـﻞ ﻣﺴﺎﻟﻪ در زﻧﺪﮔﯽ ﺑﻪ ﺟﺎی ﺗﻤﺎﯾﺰ ﻧﺎﯾﺎﻓﺘﮕﯽ وﻫﯿﺠﺎن ﭘﺬﯾﺮی ﻣﯽ ﺷﻮد.
خلاصه ماشینی:
"در این میان، پیشرفت تحصیلی بیشتر از سایر متغیرها مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است؛ زیرا بـــه نظر می رسد آنچه می تواند یک فرد، خانواده و در نهایت یـک کشور را در مسیر پیشرفت، بیش از همه یاری دهد، بهره مندی از افرادی است که نه تنها دارای ســلامت روانی مناسبی هستند، بلکه در امر آموزش نیز تحصـیلات خود را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، آگاهی از جنبه های روانــی دانش آموزان، می تواند هماننــد یک ابزار کمک آموزشی قدرتمند عمل کند.
کلاسهای چند پایه برای فراهم آمدن دوره ی کامل آموزش ابتدایی با افزایش میزان دست یابی به هدف های آموزشی در مناطق دور افتاده و کم جمعیت و روستاهایی که دانش آموزان کمتری دارد و نیز استفاده از منابع محدود تشکیل می شوند (متین،1387).
عنوان فعالیتهای کاربردی درکلاس های چندپایه: 1- استفاده از فناوری در بهبود فرایند یاددهی یادگیری کلاسهای چند پایه: راهکارها: 1 – تشکیل دوره های ضمن خدمت برای معلمان در خصوص آشنایـــی با فناوری های نوین و مهارت های رایانه ای و دوره های باز آموزی 2 - اگر امکان مجهز نمودن تمامی مدارس چند پایه در یک سال تحصیلی به فناوری های نوین نبود، می توان دانش آموزان پایـه ششم را در یکی از مدارس مستقل تجمیع کرد و آن مدرسه را به این فناوری ها مجهز نمود."