چکیده:
ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻈﺮ اﺟﺮا ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ (ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ و اﺳﻨﺎدی) اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺪود 700 ﻧﻔﺮ ﺑﻮدﻧﺪ. ﺑﺮاﺳﺎس ﻓﺮﻣﻮل ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮐﻮﮐﺮان ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ 248 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮدﯾﺪ. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ دو ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ارﮔﻮﻧﻮﻣﯽ ﺣﺎوی 40 ﮔﻮﯾﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ 14 ﮔﻮﯾﻪ ﺳﻨﺠﯿﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت از دو روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﺳﭙﯿﺮﻣﻦ، ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﯿﺮ اﺻﻮل ارﮔﻮﻧﻮﻣﯽ و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻣﻮزﺷﻬﺎی ﻣﻬﺎرﺗﯽ و ﻓﻨﯽ، ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ R=0/232 و ﺳﻄﺢ اﻋﺘﺒﺎر ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ P=0/002 و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺷﺮاﯾﻂ ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﮐﺎرﮔﺎه و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻣﻮزﺷﻬﺎی ﻣﻬﺎرﺗﯽ و ﻓﻨﯽ، ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ R=0/836 و ﺳﻄﺢ اﻋﺘﺒﺎر ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ P=0/005 و ﻧﯿﺰ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﺮ وﺿﻌﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻣﻮزﺷﻬﺎی ﻣﻬﺎرﺗﯽ و ﻓﻨﯽ، ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ R=0/256 و ﺳﻄﺢ اﻋﺘﺒﺎر ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ P=0/001 راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ داری وﺟﻮد دارد. و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه از آزﻣﻮن ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ R=0/212 و ﺳﻄﺢ اﻋﺘﺒﺎر ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ P=0/005 و ﻧﯿﺰ ﺑﯿﻦ دو ﻣﺘﻐﯿﯿﺮ ﺗﺠﻬﯿﺰات ﮐﺎرﮔﺎه و ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد آﻣﻮزﺷﻬﺎی ﻣﻬﺎرﺗﯽ وﻓﻨﯽ ﺑﺎ ﻣﯿﺰان ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ 0/788 R=و ﺳﻄﺢ اﻋﺘﺒﺎر ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ P=0/004 راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﯽ دار وﺟﻮد دارد. ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮن ﻓﺮﯾﺪﻣﻦ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ در ﺑﯿﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎی اﺻﻮل ارﮔﻮﻧﻮﻣﯽ، ﻣﻮﻟﻔﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﺑﺪﻧﯽ داﻧﺶ آﻣﻮز ﺑﺎ رﺗﺒﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ 3/03 دارای اوﻟﻮﯾﺖ واﻫﻤﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی از ﺳﺎﯾﺮ ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
"ضرایب آزمون تحلیل رگرسیون چند گانه متغییرهای مستقل ضرایب غیر استاندارد ضرایب استاندارد t سطح معنی داری B خطای استاندارد Beta مقدار ثابت 661/40 695/3 003/11 000 شرایط فیزیکی 122 062 129 960/1 005 سازماندهی 036 082 032 444 003 تجهیزات کارگاه 007 095 005 071 000 وضعیت بدنی 211 070 196 041/3 003 9- نتیجه گیری باتوجه به نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی اسپیرمن، بین دو متغییر اصول ارگونومی و بهبود عملکرد آموزشهای مهارتی وفنی، به میزان 2/23درصد رابطه مستقیم وجوددارد.
با توجه به نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی پیرسون، بین دو متغیر وضعیت بدنی دانش آموزان وبهبود عملکرد آموزشهای مهارتی وفنی، به میزان 6/25درصد رابطه مستقیم وجود دارد.
براساس نتایج مندرج در جدول (5) از بین مولفه های اصول ارگونومی، مولفه (وضعیت بدنی) با ضریب بتای 196/0 و بعد از آن مولفه(شرایط فیزیکی) با ضریب بتای 129/0 به طور معنی داری بهبود عملکرد را تبیین وپیش بینی می نمایند و سایر مولفه ها تاثیر کمتری نسبت به این دو متغیر دارند.
International Labor Organization Synergy ارزیابی تاثیر مدیریت ارگونومی کارگاههای آموزشی در بهبود عملکرد آموزشهای فنی و مهارتی (مطالعه موردی: هنرستانهای فنی وحرفه ای شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 94-93 ) مهران مولوی1، محمد یوسف مرادی 2، رامین اسمعیل نژاد3 استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد 2 دانش آموخته ی رشته ی مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد 3 دانش آموخته ی رشته ی مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد چکیده تحقیق حاضر از نظر اجرا به صورت توصیفی (پیمایشی و اسنادی) انجام گرفته است."