Skip to main content
فهرست مقالات

تحلیل گفتمانی انس التائبین احمد جام

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (31 صفحه - از 47 تا 77)

کلیدواژه ها :

انس التائبین ،احمد جام نامقی ،تحلیل گفتمان ،عرفان و تصوف

Mysticism and Sufism ،Ahmad ،Ons al ،tāʾebīn ،e Jām ،Discourse Alalysis

کلید واژه های ماشینی : گفتمانی انس التائبین احمد جام ، گفتمان ، انس التائبین ، تحلیل گفتمانی انس التائبین احمد ، احمد جام ، اثر شـیخ احمد جام نامقی ، شـیخ احمد جام ، ترین اثر شـیخ احمد جام ، انس التائبین شـیخ احمد جام ، تصوف

در این مقاله برآنیم تا مهم ترین اثر شـیخ احمد جام نامقی را از منظر تحلیل گفتمان بررسی کنیم . بدین منظور پس از ذکر مقدمه ای دربارة نویسـنده ، به شناسایی نظم گفتمانی خراسان روزگار شـیخ احمد جام پرداخته ایم و ضمن شناسایی گفتمان های اصلی موجود در جامعه ، نسبت آن ها را با یکدیگر نیز نشان داده ایم . این بحث تصویری دقیق از «بافتی » ارائه می دهد که اثر در دل آن شـکل گرفته است . در مرحله بعد به سراغ نظم گفتمانی درون متن رفته ایم و تقابل دو گفتمان اصـلی را در آن برجسـته کرده ایم و در مرحله سوم به این پرسش پاسخ داده ایم که چه نسـبتی میان نظم گفتمانی برون و درون متن وجود دارد. شـناسایی بافتی که انس التائبین در دل آن پدید آمده و بررســی نســبت متن با برون متن ، دو هدف اصــلی این مقاله است .

خلاصه ماشینی:

"٢. پیشینۀ پژوهش در میان محققان و منتقدانی که به شـیخ احمد جام پرداخته اند، دو نام برتر مینشـیند: نخسـت ، علی فـاضـــل کـه بـا کارنامۀ احمد جام نامقی (١٣٨٣) و نقد و تحلیل آثار احمد جام (١٣٧٣) از منظرهای نسـخه شـناسـی، تصحیح ، سبک شناسی، بررسی محتوایی و گاه با رویکردی انتقادی به آراء و آثار شیخ جام پرداخته و دیگری، اســتاد محمدرضــا شــفیعی کدکنی (١٣٧٣، ١٣٧٤، ١٣٩٣) که با نگاه عمیق و دقیق خویش ، زوایایی از فکر، هنر و شـخصیت او را پیش چشم مخاطب میآورد که کمتر مورد توجه قرار گرفته اســت . سـخت گیریهای صاحب منصبان و اربابان مذاهب سبب بروز درگیریهای مذهبی شدیدی میشد؛ به خصـــوص که در این دوره نوشـــتن کتاب های ردیه هم رونقی گرفت و این آثار بر آتش اختلافات مـذهبی دامن میزد: امـام الحرمین مغیث الخلق فی اختیار الحق را در برتری مذهب شـــافعی بر حنفی نوشـت (سـبکی، ١٩٦٦: ١٧١/٥)؛ محمد غزالی رسـاله ای در اصول فقه بر ضد ابوحنیفه و مذاهب او به رشـتۀ تحریر درآورد (بنداری، ١٣٥٦: ٦٠ ، ٢٨٠)؛ کتاب بعض فضـائح الروافض در نقد شـیعیان نوشته شـد و قزوینی رازی در پاسخ به آن بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض را به رشتۀ تحریر درآورد؛ شـاهفور اسـفراینی التبصیر فیالدین و تمییز الفرقه الناجیه عن الفرق الهالکین را نوشت ؛ شـهرسـتانی الملل و النحل را، علم الهدی تبصرة العوام را و بغدادی الفرق بین الفرق را نوشتند (روحی، ١٣٩٣: ٥٣)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.