Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی هویت زن در نهج البلاغه و دلالت های تربیتی آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (16 صفحه - از 141 تا 156)

درپژوهش حاضر با روش تحلیل اسنادی،رویکردهای هویت زن در نهج البلاغه و دلالت های تربیتی این رویکردها،مورد بررسی قرار گرفته است.جامعه آماری نامه ها و خطبه های موجود در نهج البلاغه به عنوان منابع دست اول و مقاله ها و پژوهش های انجام شده به عنوان منابع دست دوم ،است.نمونه برداری به صورت هدفهمند انجام شده و براین اساس از منابع فوق الذکر،استفاده شده است و با استفاده از روش تحلیل اسنادی،«شخصیت و هویت زن و دلالت های تربیتی آن»در نهج البلاغه مورد توجه قرار گرفت.ابزار مورد استفاده فیش برداری بوده و یافته های پژوهش مورد تحلیل قرارگرفتند.عمده ترین یافته ها عبارتند از:پژوهشگران در برخورد با موضوع زن بسته به دیدگاه خود؛یکی از چهار رویکرد زیر را برگزیده اند که عبارتست از؛1-رویکرد اول شرور بودن زن:اگر شرور بودن زن را ذاتی فرض کنیم باید او را از عرصه تعلیم و تربیت دو نگه داشت تا علم که ابزار قوی است در جهت شرارت مورد استفاده قرار نگیرد.بدین ترتیب حق تعلیم را از زن سلب می کند2-رویکرد دوم:ناقص بودن زنان:پذیرش این رویکرد نیز با پذیرش محدودیت های ذاتی زنان نسبت به مردان،نابرابری های جنسیتی در عرصه تعلیم و ترتیب را توجیه می کند3-یکسانی زن و مرد در همه عرصه ها(برخی از گروه های فمینیستی)؛این دیدگاه در ظاهربسیاری از نابرابری های جنسیتی در عرصه تعلیم و ترتیب را از میان می برد اما در تقابل با آموزه های،نهج البلاغه است چون بسیاری از تفاوت های فیزیولوژی و ذاتی زنان نادیده گرفته می شود و در عرصه تعلیم و تربیت موجب زیاده روی های زنانه شده و آن را در جهت اغراض مردانه،قرار داده و نابودی بنیان خانواده را در پی دارد3-رویکرد چهارم:یکسانی زن،در شرافت و کمالات با وجود تفاوت در نقش ها و ویژگی ها است.این دیدگاه افق های جدیدی را در تعلیم و تربیت زنان،در پیش رو قرار می دهد.در پایان از بین دیدگاه های گوناگون مطرح شده،یکسانی زن و مرد در شرافت و کمالات-با وجود تفاوت در نقش ها و ویژگی ها-انتخاب و دلالت های تربیتی آن بررسی شد.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.