چکیده:
تبعیض و بی عدالتی در مورد انسانها و در میان ملتها سابقه طولانی دارد. یکی از اشکال تبعیض، تبعیض نژادی است که به عنوان یک سیستم غیرانسانی، حقوق بشر را پایمال کرده است. مسئله تبعیض نژادی مبنای برتری میان افراد و گروه های مختلف را رنگ، پوست، نژاد و مذهب می داند که در طول ادوار
مختلف تاریخی مشکلات و آسیب های جدی به جوامع بشری وارد ساخته و ناقض حقوق انسان ها شده است و عامل ایجاد جنگ و ناامنی شده است. اهمیت این مسئله باعث شده است که در حقوق اسلام، اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون های بین المللی نسبت به آن موضع گیری شده و به نفی آن
پرداخته شود. در این نوشته برآنیم تا به بررسی واکنش دولت های غربی نسبت به مسئله تبعیض نژادی و حقوق اقلیت ها بپردازیم.
Discrimination and injustice on the people and among nations have a long history. One of the forms of discrimination is racism that has been violated human rights as an inhumane system. Racism knows color، skin، race and religion as basis for supremacy among different individuals and groups. During different historical periods، it has made problems and serious damage to human societies and human rights have been violated and it is cause of war and insecurity. The importance of this issue has caused this issue is rejected by Islamic law، the Universal Declaration of Human Rights and international conventions. In this article، we will study the western governments view about the issue of racism and minority rights.
خلاصه ماشینی:
"از جملـه این کارشـکنی ها می توان بـه موارد ذیل اشـاره کرد: ١- تأمیـن سـلاح های کشـتارجمعی میکروبـی و شـیمیایی برای عـراق در جنگ ٨ سـاله بیـن ایـران و عراق / ٢- ایفـای نقـش منافقانـه و تبعیض آمیـز در تعامـل با مـردم ایـران و جلوگیری از دسـتیابی مـردم ایـران به انرژی صلح آمیز هسـته ای و فضاسـازی خـارج از چارچوب و خـلاف واقـع مسـئولین آلمـان در مـورد انـرژی صلح آمیـز هسـته ای جمهـوری اسـلامی ایران ٣- دامـن زدن بـه ایران هراسـی بـا نمایـش دروغیـن نقـض حقوق بشـر در ایران نظیـر سـخنرانی توهین آمیـز گیـدو وسـتورله وزیـر امور خارجـه در مـورد وضعیت حقـوق بشـر در ایران همچنیـن تصویـب قوانیـن تبعیض آمیـز ضـد حقـوق اقلیت هـای مسـلمان مانند: قانـون منـع حجـاب معلمـان در مـدارس و دانشـگاه ها مصـوب ٢٠٠٦ آن هـم در شـرایطی کـه اسـلام سـومین دیـن آلمـان اسـت و ٤ میلیـون نفـر مسـلمان در آلمان وجـود دارد، در اقـدام مشـابهی ٨ ایالـت از ١٦ ایالـت قوانیـن مشـابهی را تصویـب کرده انـد.
نتیجه گیری بـا بررسـی حقـوق و امکانـات خـاص اقلیت هـا در کشـورهای مختلـف درمی یابیـم کـه در کشـورهای غربـی علی رغـم تصویـب قوانیـن حمایتـی در مـورد حقـوق اقلیت هـای مختلـف دولت هـا در برابـر ایـن اقلیت ها بسـیار سـلیقه ای عمل کـرده و مـوارد متعـدد نقـض حقـوق اقلیت ها و بـه خصوص شـیعیان و زنان شـیعه وجـود دارد، امـا بـا تأمـل در قانون اساسـی جمهوری اسـلامی ایـران در می یابیم که تدوین کننـدگان قانـون اساسـی در نـگارش و تصویـب قانون اساسـی ضمن اسـاس قـرار دادن شـرع مقدس نسـبت به اسـناد بین المللی حقوق بشـر در رابطـه با اقلیت ها نیـز بی توجـه نبوده انـد."