Skip to main content
فهرست مقالات

بهینه سازی روش های تامین مالی شهرداری ایلام: رهیافت MCDM و برنامه ریزی خطی

نویسنده:

(22 صفحه - از 95 تا 116)

کلیدواژه ها :

تامین مالی ،تصمیم گیری چند معیاره ،برنامه ریزی خطی ،مالیات محلی ،شهرداری ایلام

کلید واژه های ماشینی : عوارض ، شهرداری ، ایلام ، درآمد ، درآمدهای شهرداری ایلام ، خودرو ، تامین مالی شهرداری ایلام ، روش‌های تأمین مالی شهرداری ایلام ، مالیات ، بررسی وضعیت درآمدهای شهرداری ایلام

یکی از مشکلات اساسی شهرداری ها در تامین مالی پروژه ها و پوشش هزینه های خود، اتکا بیش ازحد به عوارض ساختمانی و مازاد تراکم است که موجب ناپایداری منابع مالی و درآمدی شده و برنامه ریزی های آتی را با مشکل مواجه می سازد. لذا الگوی تامین مالی مناسبی که اتکا به این درآمدها را کاهش و درآمدهای مستمر و پایدار را جایگزین نماید از نیازهای اساسی اقتصاد شهری و مالیه محلی است. در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی وضعیت درآمدهای شهرداری ایلام، به ارائه الگوی تامین مالی مناسب با استفاده از 6 معیار عدالت، شفافیت، کارایی، پایداری، کفایت و عملیاتی بودن پرداخته شود. روش پژوهش حاضر تحلیلی اسنادی است و پس از بررسی روند درآمدها و تکمیل پرسشنامه توسط کارشناسان شهرداری ایلام، اوزان ضرایب تابع هدف به دست آمده و پس ازآن با استفاده از روش برنامه ریزی و تحت دو سناریو، الگوی پژوهش مورد آزمون قرارگرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده اتکا بیش از 40 درصدی درآمدهای شهرداری ایلام به منابع ناشی از ساخت وساز و اولویت معیارهای عدالت و شفافیت در اخذ عوارض است. همچنین نتایج نشان دهنده اهمیت بازنگری شهرداری در اصلاح نرخ عوارض به خصوص عوارض بر خودرو است.

خلاصه ماشینی:

"رتبه‌بندی گزینه‌ها با توجه به شاخص‌ها گزینه شرح وزن رتبه A1 عوارض بر آلایندگی 382/0 1 A2 عوارض بر ارزش‌افزوده همراه با دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده 246/0 2 A3 عوارض کسب و پیشه بر فعالان اقتصادی در شهر 161/0 3 A4 عوارض خودرو 098/0 4 A5 عوارض بر دارایی‌های غیرمنقول (املاک) 070/0 5 A6 عوارض بر تراکم و درآمد حاصل از صدور مجوز ساخت‌وساز 042/0 6 مأخذ: محاسبات پژوهش نتایج به‌دست‌آمده از رتبه‌بندی گزینه‌ها به‌منظور دادن الگوی مناسب درآمدی برای شهرداری ایلام حاکی از آن است که عوارض بر آلایندگی و پس‌ازآن عوارض بر ارزش‌افزوده همراه با دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده بالاترین درجه اهمیت را به خود اختصاص داده‌اند. تغییر نرخ عوارض خودرو برای نگهداری وضع موجود نماد عنوان عوارض مقدار بهینه درآمد تعداد واحد پرداخت‌کننده متوسط نرخ بهینه نرخ موجود افزایش نرخ X4 خودرو 251466421008 70000 3592377 205566 17 مأخذ: محاسبات پژوهش نتایج حاکی از آن است که با حدود 17 برابر کردن نرخ عوارض خودرو می‌توان هزینه‌های جاری شهرداری را از محل چهار نوع عوارض آلایندگی، ارزش‌افزوده، کسب و پیشه (با داشتن محدودیت مقداری) و عوارض خودرو پوشش داد و با توجه به شرایط موجود به نظر نمی‌رسد که بتوان از سایر منابع به‌عنوان جایگزینی برای عوارض ساخت‌وساز استفاده کرد؛ اما در صورت اعمال محدودیت بر عوارض آلایندگی و ارزش‌افزوده و کسب و پیشه و با فرض کارایی هزینه‌های وصول، عوارض خودرو است که باید موردبازنگری قرارگرفته و نرخ‌های عوارض آن اصلاح گردد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.