Skip to main content
فهرست مقالات

اثر کسب و کار الکترونیکی بر تقاضای بنزین:مطالعه ی تجربی شهر تهران

نویسنده:

ISC (25 صفحه - از 77 تا 101)

مطالعهٔ حاضر با پرداختن به مسئلهٔ تقاضای بالا برای بنزین و تبعات نامطلوب ناشی از آن، به بررسی راهکارهای مختلف کاهش تقاضا برای این فرآورده می‌پردازد. راهکارهای آن با توجه به این واقعیت که تقاضا برای بنزین مشتق از تقاضای افراد برای سفر است، در دو گروه سیاست‌گذاری کلی ارزیابی می‌شوند. راهکارهای گروه اول اشاره به سیاست‌های تحدیدی دارد که در آن تقاضا برای سفر افراد را محدود می‌کند و به‌طور عمده از سیاست‌های قیمتی و اعمال برخی مقررات خاص استفاده می‌شود. راهکارهای گروه دوم، بر کاهش نیاز به سفر متمرکز است و در آن به کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام کار و یادگیری از راه دور و... می‌پردازد. در نهایت، مطالعه با ارجح دانستن راهکار گروه دوم، به بررسی اثرهای بالقوه نفوذ فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیکی EC/TC در شهر تهران می‌پردازد.این مطالعه در دو مرحله به انجام می رسد.ابتدا از اطلاعات سفر مناطق 22 گانه شهر تهران در سال 1382 استفاده و همبستگی میان تاثیر نفوذEC/TC و مسافت سفرها و همچنین میان طول مسافت سفرها و میزان مصرف بنزین تحلیل می شود.سپس با احتساب هر دو ضریب به دست آمده،تاثیر نفوذEC/TC بر کاهش تقاضای بنزین محاسبه می شود.نتایج نشان می دهد به ازای 10 درصد نفوذEC/TC و کاهش متناسب سفرها در شهر تهران می توان کاهش 5 درصدی تقاضای بنزین را انتظار داشت.بنابراین،توسعه کسب و کار الکترونیکی به عنوان رویکردی موثر در برنامه های بهینه سازی مصرف سوخت(بنزین)یکی از مهم ترین توصیه های سیاستی این مقاله است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.