خلاصه ماشینی:
"اهمیت همکاری اولیاء در تعلیم و تربیت فعالیتهای آموزشی و تریتی مدارس بدون جلب توجه و همکاری اولیای دانشآموزان نتایج مطلوب نخواهد داشت،زیرا تأثیر پذیری کودک از عامل شناخته نشود و مورد توجه قرار نگیرد و معلمان و والدین آنها را به عنوان عوامل بسیار مهم و مؤثر در رشد و یادگیری دانشآموزان نپذیرند،موفقیتهای تربیتی بسیار کم و گاهی غیر ممکن خواهد بود.
-معلمان دورهء ابتدایی انتظار دارند که اولیاء برای اطلاع از برنامههای تحصیلی و تربیتی کودک خود هر دو هفته یک بار با معلم در تماس باشند.
معلمان مورد پرسش انتظار دارند والدین در منزل شرایطی به شرح زیر بوجود آورند تا یادگیری فرزندشان بهتر انجام پذیرید: الف-آماده کردن محیط منزل برای یادگیری بیشتر: 1-تهیه و در اختیار گذاشتن لوازم مورد نیاز و وسایل کمک آموزشی برای آموزش بهتر دانشآموزان.
نتیجهگیری جمعبندی نظریات این گروه از معلمان گویای آن است که آنان انتظار دارند والدین و به خصوص مادران برای شناخت بهتر فرزند و حل مشکلات تربیتی دانشآموزان بطور مستمر و منظم با معلم کودک خود در ارتباط باشند تا در نتیجهء همکاری و به کاربردن توصیههای مطرح شده توسط آنان تغییرات مطلوبی در رفتار کودکان بوجود آید.
علاوه بر این آنان انتظار دارند که اولیاء در زندگی روزمرهء خود و همچنین در رسیدگی به وضع تحصیلی و تربیتی کودک از برنامهء منظم و مشخصی پیروی نمایند،ضمن آنکه لازم است اولیاء محیط خانه را با حفظ آرامش و ساماندهی مناسب به کانون تعلیم و تربیت کودک تبدیل نمایند."