چکیده:
این پژوهش، با هدف بررسی تطبیقی عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی (اهداف، محتوا، روش های یاددهی – یادگیری و ارزشیابی) از دیدگاه شهید مطهری و روسو تدوین یافته است. روش پژوهش، تحلیلی – اسنادی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم برای دستیابی به اهداف پژوهش، منابع و متون موجود و مرتبط با موضوع پژوهش، با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که در برخی از «اهداف تربیتی»، بین دو دیدگاه، هماهنگی، و در برخی موارد، اختلاف قطعی وجود دارد. در عنصر «محتوا»، شهید مطهری بهترین محتوا را محتوای قرآنی توصیه می کند، اما روسو بهترین محتوا را طبیعت و تجربه قلمداد می کند. در «روش های یاددهی – یادگیری» نیز موارد تشابهی دارند؛ اگر چه گاهی در تفسیر یک روش، برداشت ها مختلف می شود. دیدگاه تربیتی شهید مطهری در عنصر ارزشیابی شامل روش های خودارزیابی، و ارزیابی مبتنی بر عمل می باشد و در برنامه درسی روسو، مشاهده، روش ارزشیابی به شمار می آید.
خلاصه ماشینی:
com حسن ملکی / استاد گروه مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی دریافت : ١٣٩٥/٠٢/٢٥ ـ پذیرش : ١٣٩٥/٠٨/٢٢ چکیده این پژوهش ، با هدف بررسی تطبیقی عناصر برنامه درسی تربیت اخلاقی (اهداف ، محتوا، روش های یاددهی – یـادگیری و ارزشیابی ) از دیدگاه شهید مطهری و روسو تدوین یافته است .
ازاین رو، فایده تربیت این است کـه پایـه های اخلاقـی را به گونه ای در روح افراد شکل می دهد که هیچ گاه ارادة انسان متوجه کارهـای زشـت و پسـت نمی شـود.
حقیقت جویی استاد مطهری، در مورد حقیقت جویی که یکی از روش های مناسب در تعلیم و تربیت اسلامی است ، می گوید: باید انسان برای دسترسی و پیدا کردن روابط مختلف بین پدیده ها، به حقیقت جویی بپردازد.
ازایـن رو، بـا توجه به مطلب فوق می توان گفت : برای ارزیابی در مـورد تربیـت اخلاقـی ، انسـان بایـد از درون خـود شروع کند و به ارزیابی از خود بپردازد، تا در مسیر صحیحی از تربیت ، به ویژه تربیت اخلاقی قرار گیـرد.
عقل است که به شما می گوید آیا این یک فعل رفتـاری مطلـوب اسـت یـا خیـر و در نهایت ، برای رسیدن به تربیت اخلاقی اول باید روش عقلانی را جدی گرفت (همان ، ص ٨٧).
روسو، همچنین در مورد روش تربیت منفی اعتقـاد بـر ایـن دارد کـه نیـازی نیست والدین به فرزندان خود بگویند: چه چیزی خوب است و چـه چیـزی بـد؛ فقـط بایـد آنهـا را از کارهای انحرافی دور نگه داشت (دوری از محیط های آلوده به فساد)، همچنین آنها را تحت فشـار قـرار ندهیم تا برای انجام کارهای خود، دلیل بیاورند.