Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران

نویسنده:

علمی-ترویجی (حوزه علمیه)/ISC (17 صفحه - از 115 تا 131)

کلیدواژه ها :

برنامه درسی ،تربیت اخلاقی ،آموزش شهروندی

کلید واژه های ماشینی : برنامه درسی تربیت اخلاقی ، تربیت اخلاقی ، ربیت اخلاقی ، برنامه درسی ، برنامه درسی ، آموزش ، تربیـت اخلاقی ، برنامـۀ درسی ، بررسی برنامه درسی تربیت ، تربیـت اخلاقـی

تربیت اخلاقی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن «برنامه درسی» می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که مبتنی بر رویکرد برآمده از اصول، شیوه ها و چشم اندازهای حاکم بر فرهنگ آن کشور باشد. این مقاله، به بررسی رویکرد حاکم بر برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به طورکلی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران، گرایش به اخلاق فضیلت وجود دارد.این رویکرد در چارچوب کتاب های درسی، تربیت اخلاقی را به یک جریان ضعیف و کم اثر تبدیل می کند. رویکرد مزبور یک نوع فروکاهش تربیت اخلاقی، به اطلاع رسانی اخلاقی است. درحالی که در کشورهای دیگر، تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق شهروندی است و بیشتر به آماده سازی جوانان برای نقش ها و مسئولیت خود به عنوان شهروندان می پردازد.

خلاصه ماشینی:

"بنابراین ، با استفاده از روش توصـیفی - تحلیلـی ، پـس از تبیـین مفهوم اخلاق در منابع اسلامی و روان شناسی ، به تعیـین قلمـرو اخـلاق پرداختـه اسـت و بـا مـروری بـر رویکردهای تربیت اخلاقی ، رویکرد آموزش شهروندی را بـه عنـوان رویکـردی نـوین ، در برنامـه درسـی تربیت اخلاقی معرفی کرده ، به نقد وبررسی رویکرد تربیت اخلاقی در برنامه درسی ایران پرداخته است . سازمان دهی آموزش شهروندی در برنامه درسی ابتدایی (به نقل از کر، ٢٠٠٢) کشور مجموعه اصطلاحات رویکرد میزان ساعت در هر هفته انگلیس آمورش برای شهروندی غیررسمی - برنامه درسی میانه ای مدارس تصمیم می گیرند استرالیا انسان اجتماعی و محیطش غیررسمی - ترکیبی مشخص نشده کانادا مطالعات اجتماعی غیررسمی - ترکیبی مشخص نشده فرانسه اجتماع به عنوان بخشی از کشف جهان هسته ای رسمی - جدا و ترکیبی ٤ ساعت از ٢٦ ساعت آلمان تدریس مناسب غیررسمی - ترکیبی مشخص نشده مجارستان مردم و جامعه هسته ای رسمی - ترکیبی ٤ تا ٧ درصد از برنامه درسی رسمی ایتالیا علوم اجتماعی هسته ای رسمی - ترکیبی مشخص نشده ژاپن مطالعات اجتماعی ، تجارب زندگی و آموزش اخلاقی هسته ای رسمی - جدا و ترکیبی ١٧٥×٤٥ دقیقه هر سال کره جنوبی دانش زندگی و آموزش اخلاقی هسته ای رسمی - جدا بسته به هر سال متنوع هلند ساختار اجتماعی و مهارت های زندگی هسته ای رسمی - ترکیبی ٨٠ تا ١٠٠ ساعت هر سال نیوزلند مطالعات اجتماعی هسته ای رسمی - ترکیبی مشخص نشده سنگاپور آموزش اجتماعی و اخلاقی هسته ای رسمی - جدا و ترکیبی ٣ درس ٣٠ دقیقه ای اسپانیا دانش محیط طبیعی ، اجتماعی و فرهنگی غیررسمی - ترکیبی ١٧٠ ساعت هر سال سوئد علوم اجتماعی غیرهسته ای - ترکیبی ٨٨٥ ساعت برای ٩ سال آموزش اجباری سوئیس مطالعات اجتماعی غیررسمی ، ترکیبی مشخص نشده آمریکا کنتاکی مطالعات اجتماعی هسته رسمی ، ترکیبی زمان اختصاص یافته در هفته در هر ایالت متفاوت است باید تأکید کرد که این یک کوشش برای کمیت رویکردهای برنامه درسی رسـمی اسـت ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.