چکیده:
زمینه و هدف: گزارشگری مالی به عنوان ابزار ایفای مسئولیت پاسخگویی، اعمال روش صحیح و منطبق با استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، نقش درخور ملاحظه ای در ارائه صحیح اطلاعات در صورت های مالی جامع دولت و واحدهای تابعه و به تبع آن، ایفای هرچه بهتر مسئولیت پاسخگویی خواهد داشت. هدف کلی این تحقیق؛ بررسی امکان سنجی به کارگیری مبنای تعهدی تعدیل شده در نظام حسابداری و گزارشگری مالی ناجا است.
روش شناسی: جامعه آماری این تحقیق شامل روسای ادارات مالی استان ها به تعداد 116 نفر است که برای آزمون آنها از روش تمام شماری استفاده شده است. داده های جمع آوری شده از طریق آزمون های تی، دو جمله ای و روش اسناد کاوی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: براساس نتایج تحقیق، درآمدهای حاصله از خدمات ناجا به صورت اتکاپذیر قابل اندازه گیری بوده و در مهلت مورد تاکید در مبنای تعهدی تعدیل شده قابل وصول می باشد، از طرف دیگر هزینه های ناجا در زمان تحمل، قابل شناسایی و گزارش است. دارایی های سرمایه ای و بدهی های بلند مدت در ناجا قابل ثبت و انعکاس در گزارشات مالی اساسی بوده و از طرف دیگر محاسبه استهلاک دارایی های سرمایه ای با هدف به کارگیری جریان منابع اقتصادی در ناجا، امکان پذیر است.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان می دهد که ناجا از شرایط لازم برای بکارگیری مبنای تعهدی تعدیل شده برخوردار می باشد. همچنین، بر اساس نتایج تحقیق، ناجا از شرایط لازم جهت استفاده از معیار جریان منابع اقتصادی برخوردار می باشد. لذا توصیه می شود در نظام حسابداری ناجا از مبنای حسابداری تعهدی تعدیل شده استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
یافته ها: براساس نتایج تحقیق ، درآمدهای حاصله از خدمات ناجا به صورت اتکاپذیر قابل اندازه گیری بـوده و در مهلت مورد تاکید در مبنای تعهدی تعدیل شده قابل وصول می باشد، از طرف دیگر هزینـه هـای ناجـا در زمان تحمل ، قابل شناسایی و گزارش است .
در بند ١٧٧ بیانیه مفهومی شماره (١) (جی آ اس بی ) به ایـن مـوارد اشـاره شـده است : الف ) گزارشگری مالی باید اطلاعاتی را فراهم کند که تعیین نماید آیا درآمدهای سال جاری برای پرداخت های سال جاری کافی بوده اسـت ؟ و ب) گزارشـگری مـالی باید نشان دهد که آیا کسب منابع مالی و همچنین مصرف آن بر طبق بودجه مصوب سالانه و سایر قوانین و مقررات مربوطه صورت گرفته است ؟ تحقق موارد فوق الذکر در گزارشگری مالی صرفا با استفاده از اشکال مختلف مبنای تعهدی امکانپذیر می باشد.
همان طـور کـه تبیـین شـد در حـال حاضـر در سیسـتم حسابداری و گزارشگری مالی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران - برای سـهولت منبعد ناجا اطلاق می گردد - مبنای نقدی تعدیل شده مورد استفاده قرار می گیـرد و در این سیستم معیار اندازه گیری جریـان منـابع مـالی بـه کـار گرفتـه مـی شـود کـه محدودیت های بسیاری را جهت گزارشگری مالی بهمراه دارد.
باباجانی و فریدونی (١٣٨٥)، بر طبق اصل «مبنای حسابداری و معیار اندازه گیری » مصوب هیأت استانداردهای حسابداری دولتی آمریکا که مورد تأیید اغلب هیأت های استانداردهای حسـابداری بخـش عمـومی کشـورهای توسعه یافته نیز قرار گرفته است ، درآمدهای مؤسسات و نهادهـای دولتـی و نیروهـای مسلح از جمله نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا ١) باید در دوره ای کـه بـه صورت اتکاءپذیر قابل اندازه گیری بوده و در همان دوره مالی یا مدت کوتاهی پس از آن (٦٠ روز) قابل وصول باشند، شناسایی و ثبت شوند.