چکیده:
زمینه و هدف: این تحقیق درصدد پاسخگویی به این سوال می باشد که چه ارتباطی بین روحیه کارآفرینی و میزان موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت در استان آذربایجان غربی وجود دارد.
روش شناسی: جامعه آماری را دفاتر پیشخوان خدمات دولت در استان آذربایجان غربی به تعداد 226 دفتر تشکیل می دهد. با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 144 دفتر به صورت کاملا تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده است. در این تحقیق متغیر مستقل عبارت از روحیه کارآفرینی و متغیر وابسته، موفقیت مدیران دفاتر خدمات پیشخوان دولت می باشد. در این تحقیق از پرسشنامه استاندارد سنجش ویژگی های کارآفرینان ایرانی و پرسشنامه سنجش میزان موفقیت مدیران دفاتر خدمات پیشخوان دولت استفاده شده است. پایایی پرسشنامه سنجش روحیه کارآفرینی از طریق آلفای کرونباخ 92/0 و پایایی پرسشنامه میزان موفقیت مدیران دفاتر مذکور 81/0 محاسبه شده است.
یافته ها: براساس یافته های این تحقیق؛ بین استقلال طلبی و موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت همبستگی مثبت و معناداری (01/0>p) در سطح 0.01 وجود دارد؛ بین موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت باانگیزه پیشرفت ارتباط معنادار و مثبت (01/0>p) در سطح 01/0 وجود دارد؛ بین موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ریسک پذیری آنان همبستگی مثبت و معناداری (01/0>p) در سطح 01/0 وجود دارد؛ بین موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت و کنترل درونی آنان همبستگی مثبت و معناداری (01/0>p) در سطح 01/0 وجود دارد و...
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد رابطه معناداری بین روحیه کارآفرینی و موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت وجود دارد به طوری که هرچه روحیه کارآفرینی افزایش یابد، موفقیت مدیران دفاتر مذکور افزایش خواهد یافت.
خلاصه ماشینی:
"موفقیت مدیران دفاتر پیشخوان خدمات دولت شامل معیار تنوع خدمات، معیار حجم فروش خدمات، معیار سود، معیار نرخ بازده داخلی و روحیه کارآفرینی شامل ؛ ریسک پذیری معقول، کانون کنترل درونی، استقلالطلبی ، انگیزه پیشرفت ، خلاقیت ، ویژگیهایی هستند که در این تحقیق به بررسی آنان در جامعه آماری پرداخته شده است .
جدول ٥: رتبه بندی شاخص های حجم فروش رتبه میانگین رتبه ها شاخص ها 1 3/48 محل استقرار دفتر 2 2/60 نوآوری درفروش 3 2/22 رشد درآمد 4 1/69 رشد تجهیزات دفتر جدول ٦: رتبه بندی شاخص های تنوع خدمات رتبه میانگین رتبه ها شاخص ها 1 1/77 نوآوری در بهبود فرآیند ارائه خدمات 2 1/23 تعداد خدمات بحث و نتیجه گیری - همانطور که در جدول شماره شماره یک ذکر شد، نتایج آزمون پیرسون در خصوص فرضیه اصلی نشان می دهد که بین موفقیت و روحیه کارآفرینی ارتباط معنادار و مثبت (٠٠١>p) در سطح ٠/٠١ وجود دارد؛ بنابراین می توان با اطمینان ٩٩ درصد ادعا کرد که هرچه روحیه کارآفرینی مدیران دفاتر ذکر شده ارتقاء یابد، موفقیت آنان نیز بیشتر خواهد شد.
- از مجموع نتایج مذکور میتوان این ادعا را نمود که یافته های این تحقیق به نتایج تحقیقات سایر محققین بسیار نزدیک میباشد، به عنوان نمونه ویلیام گارتنر (١٩٨٩) که به ویژگیهای فردی کارآفرینان به عواملی چون نیاز به انگیزه پیشرفت ، کنترل درونی و تمایل به مخاطره پذیری اشاره دارد و همچنین هزارجریبی (١٣٨٢) نشان داد که بین کارآفرینی و دورههای آموزش مهارتهای فردی، انگیزه پیشرفت ، ریسک پذیری، نیاز به موفقیت و خلاقیت رابطه معناداری وجود دارد."