چکیده:
زمینه و هدف: تحقیق حاضر با هدف کلی نهادینه کردن نوآوری و خلاقیت در مدیران و معاونان دانشگاه علوم انتظامی امین به منظور دستیابی به تعالی و شکوفایی سازمانی انجام شده است.
روش شناسی: باتوجه به اینکه تعداد افراد جامعه آماری محدود بوده و دسترسی به تمام جامعه آماری هزینه زیادی در برنداشت، نمونهگیری صورت نگرفت و به تعداد 100 پرسشنامه (با سوال های بسته و اندازهگیری فراوانی ها از مقیاس 5 درجهای لیکرت) بین کلیه مدیران و معاونان آنها توزیع گردید و از این تعداد 80 پرسشنامه برگشت داده شد که با استفاده از منابع علمی معتبر تهیه و تنظیم شده است. به این ترتیب که 5 عامل به عنوان عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری سازمانی از بین عوامل متعددی که در منابع علمی به آن اشاره شده است، متناسب با محیط پژوهش انتخاب گردیده است. در این تحقیق از روش منطقی که اغلب محققین و صاحبنظران در پژوهشها به کار میبرند، استفاده شده است تا ویژگیهای یک تحقیق علمی را دارا باشد.
یافته ها و نتیجه گیری: بنابر یافته های این پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد میتوان گفت، آزمودنیها اعتقاد دارند که تشویق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق و نوآور، مدیریت مشارکتی، استخدام و گزینش افراد خلاق و نوآور به ترتیب بیشترین تاثیر و ساختار ارگانیکی سازمان، فراهم نمودن امکانات و تسهیلات تحقیقاتی کمترین تاثیر بر خلاقیت و نوآوری سازمانی را دارا میباشند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها و نتیجه گیری: بنابر یافته های این پژوهش در سطح اطمینان ٩٥ درصد میتوان گفت ، آزمودنیها اعتقاد دارند که تشویق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق و نوآور، مدیریت مشارکتی، استخدام و گزینش افراد خلاق و نوآور به ترتیب بیشترین تأثیر و ساختار ارگانیکی سازمان ، فراهم نمودن امکانات و تسهیلات تحقیقاتی کمترین تأثیر بر خلاقیت و نوآوری سازمانی را دارا میباشند.
جدول٧: توزیع فراوانی سؤالهای ١٦ تا ١٩ پرسشنامه فرضیه ٤ گزینه ها فراوانی درصد خیلی کم 0 0 کم 0 0 تاحدی 30 9/4 زیاد 162 50/6 خیلی زیاد 128 40 جمع 320 100 این جدول نشان میدهد که ٩٠/٦ درصد آزدمودنیها (زیاد و خیلی زیاد) معتقدند که تشویق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق و نوآور بر خلاقیت و نوآوری سازمانی مؤثر است .
٢- فرضیه شماره دو: بررسی و تجزیه و تحلیل سؤال های مربوط به فرضیه دوم تحقیق (سؤال های ٧ تا ١٢) نشان میدهد که در مجموع ٧٢/٥ درصد از آزمودنیها (زیاد وخیلی زیاد) اعتقاد دارند که ساختار ارگانیکی سازمان بر خلاقیت و نوآوری سازمانی مؤثر است .
٤- فرضیه شماره چهار: بررسی و تجزیه و تحلیل سؤال های مربوط به فرضیه چهارم (سؤال های ١٦ تا ١٩) نشان میدهد که در مجموع ٩٠/٦ درصد از آزمودنیها (زیاد و خیلی زیاد) اعتقاد دارند که تشویق و دادن پاداش مناسب به افراد خلاق و نوآور بر خلاقیت و نوآوری سازمانی مؤثر است .