چکیده:
زمینه و هدف: هر سازمان یا هر فرد برای پیشرفت و نیل به اهداف تعیین شده، نیاز به آگاهی از موقعیت خود دارد، این آگاهی موجب می شود که او از نقاط قوت و ضعف عملکرد خود مطلع شده و تمهیدات لازم را برای اثربخشی بیشتر به کار برد. نظام ارزیابی عملکرد فرایندی است که سازمان ها و مدیران و کارکنان را در تامین این نیاز کمک می کند. در این مقاله تلاش شده با هدف ارزیابی عملکرد شعب بانک قوامین با روش تحلیل پوششی داده ها، ارزیابی کارایی شعب بانک قوامین و تعیین راهکارهای بهبود کارآمدی هر یک از واحدهای ناکارا با استفاده از اطلاعات مستند و تجربی کسب شده از این واحدها انجام شود.
روش شناسی: تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی شعب (93 شعبه) بانک قوامین در سطح استان تهران در سال 1392بوده که به منظور افزایش دقت، از اطلاعات تمامی شعب در محاسبات استفاده شده است. در تحقیق حاضر، کارایی واحدها با استفاده از مدل BCC محاسبه و با استفاده از نرم افزار لینگو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها و نتایج: با توجه به ویژگی داده های این تحقیق اعم از حجم داده، تنوع داده، ورودی و خروجی های چندگانه، دوره های مکرر ارزیابی، مدل تحلیل پوششی داده به عنوان یک مدل برنامه ریزی ریاضی و تعیین شعب کارا و ناکارا مدل مناسبی بوده، بنابراین استفاده از آن با شاخص های ورودی و خروجی مورد تاکید تحقیق حاضر، الگوی مناسبی برای ارزیابی عملکرد شعب بانک می باشد.
خلاصه ماشینی:
"همانگونه که بیان شد، این تحقیق نه بر روی عملکرد شعب یک بانک بلکه بر روی ارزیابی عملکرد بانک ها در مقایسه با یکدیگر تمرکز داشته است (مصطفی،٢٠١١) همانطور که اشاره شد در پژوهش های خارجی انجام شده کارایی شعب بانک ها با روشهای مختلف (PNNAHP، DEA٦ و مدلهای تعمیم یافته ) و در ابعاد کارایی فنی، تخصصی و کلی انجام شده است اما هر پژوهشی در زمان و مکان مورد نظر معنا پیدا 1- Liang,Yang,Desheng 2- Neural Network 3- Zhu, Rouatt, Paradi 4- Avkiran 5- Mostafa 6- Analytical Hierarchy process مدل جایزه کیفیت مالکوم باردریج (MBNQA)، مدل شناخت برتری سازمانی ، الگوی جایزه ملی دمینگ ، هرم موفقیت ، الگوی مدیریت کیفیت فراگیر، مدل کاهش راهبردی هزینه ها و بهبود عملکرد (PI &SCR )، زنجیره ارزش پورتر برای تحلیل بنگاه، الگوی هوشین کانری، الگوی هرم عملکرد (١٩٩١)، الگوی تحلیل ذینفعان، الگوی سینک و تاتل (١٩٨٩)، الگوی مرجع عملیات زنجیره عرضه (SCOR)، الگوی ارزیابی متوازن و روش تحلیل پوششی دادهها که در این تحقیق از الگوی تحلیل پوششی دادهها استفاده شده است ."