چکیده:
زمینه و هدف: سرمایه اجتماعی، سازمان را در راه رسیدن به یک عملکرد عالی در راستای تقویت و بهبود یادگیری سازمانی حمایت می کند. سازمان هایی که سرمایه اجتماعی در آن ها بالاست، نسبت به سازمان هایی که سرمایه اجتماعی پایینی دارند، از توانمندی بیش تری در یادگیری برخوردارند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین نقش سرمایه اجتماعی در یادگیری سازمانی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین است.
روش شناسی: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش های کمی گردآوری داده ها، توصیفی – تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه علوم انتظامی امین در سال 1394 تشکیل می دهند که تعداد 269 نفر، به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه های استاندارد سرمایه اجتماعی اونیکس، پولن و پوتنام و یادگیری سازمانی نیفه استفاده شد.
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی، رابطه معناداری وجود دارد و نتایج حاصل از فرضیه های فرعی، بیانگر آن است که بین اعتماد، شبکه ها و هنجارهای مشترک، تعاون و همکاری متقابل، انسجام و همبستگی جمعی و هویت جمعی با یادگیری اجتماعی، رابطه معنا داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها و نتیجه گیری : نتایج نشان می دهد که بین سرمایه اجتماعی و یـادگیری سـازمانی ، رابطـه معنـاداری وجود دارد و نتایج حاصل از فرضیه های فرعی ، بیانگر آن است که بین اعتماد، شبکه ها و هنجارهای مشترک ، تعاون و همکاری متقابل ، انسجام و همبستگی جمعی و هویت جمعی با یادگیری اجتمـاعی ، رابطـه معنـاداری وجود دارد.
کلمن ١ (١٩٩٨) بیان کرده است که افراد بایـد بـرای اکتسـاب دانش از پیوندهای قوی در بطن شبکه های اجتماعی با سایر اعضای سازمان برخوردار باشند که این باعث انتقال اطلاعات در سطح بالا و ایجاد شرایط مساعد برای یادگیری خواهد شد (لی و لو،٢ ٢٠١١: ١)؛ بنـابراین یـادگیری سـازمانی دربردارنـده اکتسـاب ، انتشار وکاربرد دانش بوده ، در نتیجه نوآوری را افزایش می دهد (فرنانـدز و همکـاران ، ٢٠١٢: ٩-٢).
جدول ١٠: ضریب همبستگی پیرسون مستقل وابسته شدت معناداری اعتماد یادگیری سازمانی 0/471 0/000 شبکه یادگیری سازمانی 0/393 0/000 تعاون یادگیری سازمانی 0/488 0/000 همدلی یادگیری سازمانی 0/341 0/000 انسجام یادگیری سازمانی 0/410 0/000 همیاری یادگیری سازمانی 0/448 0/000 هویت جمعی یادگیری سازمانی 0/449 0/000 برابر داده های جدول (١٠)، بین مؤلفه های سرمایه اجتماعی ؛ یعنی اعتماد، شبکه هـا و هنجارهای مشترک ، تعاون و همکاری متقابل ، انسجام و همبستگی جمعـی ، همـدلی ، درک و احترام متقابل ، همیاری و مشارکت داوطلبانـه و هویـت جمعـی بـا یـادگیری سازمانی کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین ، رابطه مثبـت و معنـاداری در سـطح ١ درصد وجود دارد.