چکیده:
زمینه و هدف: این مقاله که به تبیین رابطه میان فرهنگ سازمانی با چرخه مدیریت دانش می پردازد؛ درصدد است تا رابطه میان نوع فرهنگ سازمانی را با مدیریت دانش مورد بررسی قرار دهد. طرح آن توصیفی بوده که با هدفی کاربردی و به روش همبستگی انجام شده است.
روش شناسی: برای گردآوری داده های مورد نیاز نیز از پرسش نامه استفاده شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری، تشکیل می دهد که از میان آن ها تعداد 384 نفر به روش تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند.
یافته ها و نتیجه گیری: داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون های آماری فریدمن و همبستگی، تجزیه و تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: فرهنگ سازمانی غالب در فرماندهی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری، فرهنگ سلسله مراتبی با میانگین رتبه 16/3 و مولفه مدیریت دانش غالب بر آن، مولفه سازمان دانش با میانگین رتبه 98/3 است. آزمون همبستگی نیز رابطه ای معنادار و مثبتی، میان فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش با ضریب همبستگی 89/0 نشان داده و بیشترین ارتباط متغیر فرهنگ سازمانی نیز با مولفه انتشار دانش و با ضریب همبستگی 87/0 است.
خلاصه ماشینی:
یافته ها و نتیجه گیری : داده های به دست آمده نیز با استفاده از آزمون هـای آمـاری فریـدمن و همبسـتگی ، تجزیه و تحلیل شد و این نتایج به دست آمد: فرهنگ سازمانی غالب در فرماندهی انتظامی استان چهارمحـال و بختیاری ، فرهنگ سلسله مراتبی با میانگین رتبه ٣/١٦ و مؤلفه مدیریت دانش غالب بر آن ، مؤلفه سازمان دانش با میانگین رتبه ٣/٩٨ است .
King & Ko / فاهی ١ (٢٠٠٠) معرفی شده اند و آن ها چهار راه را برای اثر گذاشتن فرهنـگ سـازمانی بر مدیریت دانش نشان داده اند: اول اینکه ، فرهنگ فرضیه هایی در رابطه با اینکه چـه دانشی مهم است ، شکل می دهد؛ دوم اینکه ، فرهنـگ رابطـه بـین دانـش سـازمانی و دانش فردی را ایجاد می کند؛ سوم اینکه ، فرهنـگ زمینـه ای بـرای تعامـل اجتمـاعی فراهم می سازد و چهارم اینکه ، فرهنگ فرایندهایی را برای ایجاد و کسب دانش جدید ایجاد می کند؛ بنابراین هر فعالیتی در راستای مطالعه اثر فرهنگ و یا مدیریت دانـش ، باید بر شناسایی ارزش های خاصی که در تأثیر بر مـدیریت دانـش نقـش برجسـته ای دارند، تمرکز کند.
/ / جدول ٤ : ماتریس همبستگی بین مؤلفه های الگوی فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش ف-س م -د قبیله ویژه بازار سلسله خلق کسب سازمان ذخیره انتشار م -د 896.