چکیده:
زمینه و هدف: ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیری بر اساس کارایی آن ها، یکی از اقدامات مستمر مدیران سازمان ها، جهت ارتقای سازمان است. مراکز آموزشی، از جمله دانشگاه علوم انتظامی امین نیز از این مقوله مستثنا نبوده اند. در این مقاله، الگوی ریاضی برای ارزیابی و رتبه بندی گروه های دانشگاه علوم انتظامی امین بکار گرفته شده است.
روش شناسی: در این مقاله، با هدف بهبود نتایج حاصل از حل الگوی تحلیل پوششی داده ها، از رویکرد تجزیه به مولفه های اصلی و وزن های مشترک استفاده و الگویی برای تحلیل پوششی داده ها ارائه شده است. ابتدا نسبت هر خروجی به هر ورودی برای تمامی واحدها، با در نظر گرفتن عملگرهای فازی محاسبه شده است. با به کارگیری تجزیه به عامل های اصلی فازی، وابستگی احتمالی بین متغیرها از بین رفته و مولفه های اصلی ایجاد شده به عنوان ورودی ها یا خروجی های الگوی تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. در انتها، از برنامه ریزی چند هدفه مین-ماکس برای پیدا کردن وزن های مشترک استفاده شده است.
یافته ها: تحلیل های انجام شده، حاکی از آن است که گروه های عملیات ترافیک و علوم دریایی به ترتیب در رتبه های نخست و انتهایی قرار دارند.
نتیجه گیری: الگوی تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و تجزیه به عامل های اصلی فازی، الگوی مناسبی برای ارزیابی عملکرد با متغیرهای وابسته و فازی است که با محاسبه وزن های مشترک و با استفاده از تکنیک های برنامه ریزی چند هدفه، می تواند در تعیین کارایی واحدها مورد استفاده قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"این تحقیق بر آن است تا با طراحی الگوی تلفیقی تحلیل پوششی داده ها و تجزیه به عامـل هـای اصلی فازی ؛ اقدام به رتبه بندی گروه های علمی دانشگاه علوم انتظامی امین کند.
تعیین بهره وری ورتبه بندی ١-بودجه ١-آموزش (خدایاری و دانشکده و گروه های آموزشی BCC ٢-هیئت علمی ٢-پژوهش همکاران ، ١٣٨٨) تربیدات شبدگنای ه آوادعلاوسلاومرزی شی ٣- کارکنان ٣- خدمات تخصصی ارزیابی کارایی دانشکده های علوم انسانی دانشگاه شهید چمران ١-ارزش اعضای ١-ارزش فارغ التحصیلان (حیدری نژاد و اهواز با -CBCCRC هیئت علمی و کارکنان ٢-ارزش فعالیت های پژوهش همکاران ، ١٣٨٧) استفاده از DEA ٢-بودجه ٣-ارزش خدمات تخصصی ١-تعداد پایان نامه ها ٢-تعداد همایش ها ٣-تعداد سخنرانی و میزگردها ١-بودجه پژوهشی ٤-تعداد کارگاه ها (محبی و کارایی پژوهشی اندازه گیری ٢-تعداد کارکنان پژوهش ٥-تعداد طرح ها همکاران ، ١٣٨٧) دانشکده های دانشگاه علوم DEA ٣-تعداد دانشجوی ٦-تعداد مقالات ترویجی ، انتظامی امین در سال ١٣٨٧ کارشناسی ارشد تخصصی و همایش ها ٤-تعداد استاد ٧-تعداد مقالات ISI و پژوهشی ٨-تعداد اختراعات و اکتشافات ٩-تعداد کتب ترجمه شده ١٠-تعداد کتب تألیف شده ١-کمیت آموزشی طراحی نه طرح برای ارزیابی ١-تعداد دانشجویان ورودی ٢-کیفیت آموزشی (قادیکلائی و عملکرد گروه آموزشی مدیریت BCC در سه مقطع ٣-فعالیت پژوهشی میزانی ، ١٣٨٧) در دانشگاه های دولتی کشور ٢-هیئت علمی تمام وقت ٤-خدمات علمی / / تجزیه به عامل های اصلی : این روش (PCA)، در تحلیل جامعه های چند متغیره به منظور کاهش تعداد متغیرها به تعداد کمتـری شـاخص ، در جهـت خلاصـه کـردن و منسجم کردن اطلاعات و تعبیر و تفسیر آن ها بکار مـی رود."