چکیده:
زمینه و هدف: امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی؛ سرمایه دیگری در سازمان ها و جوامع، با عنوان «سرمایه اجتماعی» مطرح شده است که می تواند بر روی عملکرد سازمان تاثیرگذار باشد؛ از طرفی، پیشرفت فناوری و سوق به سمت آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، باعث انتظار در بهبود عملکرد کارکنان شده است.
روش شناسی: پژوهش حاضر برحسب هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش توصیفی – پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش، کلیه کارکنان پلیس راهور استان مذکور را شامل شده که از این جامعه، تعداد 130 نفر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار سنجش در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد است که از آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی استفاده شده است. تحلیل داده ها، با استفاده از آزمون معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میزان تاثیرگذاری سرمایه اجتماعی پلیس بر عملکرد کارکنان راهور، برابـر با 47/ 0 و همچنین میزان تاثیرگذاری آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سرمایه اجتماعی برابـر با 41/ 0 است و در نهایت میزان تاثیرگذاری آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد کارکنان راهور از طریق سرمایه اجتماعی برابـر با 32/ 0 است؛ پس در نهایت، آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد کارکنان راهور استان آذربایجان غربی، با نقش میانجی سرمایه اجتماعی در سازمان موثر است.
نتیجه گیری: یافته های این تحقیق، نشان می دهد که آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات، به صورت غیرمستقیم بر عملکرد موثر است. نتایج به دست آمده مبین وجود تاثیر مستقیم آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات بر سرمایه اجتماعی و تاثیر مستقیم سرمایه اجتماعی بر عملکرد است.
خلاصه ماشینی:
"اهمیـت سرمایه اجتماعی و سیستم اطلاعات و ارتباطات برای پلـیس راهـور؛ سـبب شـده تـا اقدامات اساسی از سوی نیروی انتظامی و همچنین پلیس راهور، تحت عنوان «توسعه رویکرد جامعه محوری » در جامعه صورت گیرد؛ ولی بازهم با وجود این اقدامات ، هنوز مشارکت شهروندان با پلیس در نقطه مطلوب قرار نـدارد و حتـی در مـواردی برخـی نشانه ها و قراین اجتماعی ، حاکی از ضعف سرمایه اجتماعی پلیس اسـت ؛ بنـابراین در این پژوهش ، جهت گیری های اصلی بر این اساس است که آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات ، با کمک گرفتن از ابعاد و مؤلفه های سـرمایه اجتمـاعی کـه خـود نـوعی از ارتباطات بین شبکه های اجتماعی محسوب می شود؛ همچنین وضعیت فعلی آمـوزش فناوری اطلاعات و ارتباطات در پلیس راهور چگونه است و در نهایت بیان اینکه ، ایـن عوامل چه تأثیراتی می تواند بر عملکرد کارکنان پلیس راهور داشته باشد.
در راسـتای جمـع آوری میـدانی نیـز بـه منظـور ارزیـابی و بررسـی سـرمایه اجتمـاعی سـازمانی ، پرسشنامه های مختلفی از سوی نویسندگان تدوین شده که اکثر آن ها با توجه به سه بعد مشخص شدة سرمایه اجتماعی - توسـط ناهاپیـت و گوشـال (١٩٩٨)- گـردآوری شده اند؛ همچنین از پرسشنامه اچیو برای اندازه گیری عملکرد کارکنـان و در نهایـت ، برای بررسی آموزش فناوری اطلاعات ، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است .
- سطح سرمایه اجتماعی پلیس راهور استان آذربایجان غربی را - که حاصـل اعتمـاد متقابل جامعه و پلیس نسبت به یکدیگر است - می توان با انجام اقدامات زیـر افـزایش داد و به سمت استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات ، در سیاست گـذاری هـا و بهبود عملکرد کارکنان هدایت کرد."