چکیده:
به دلیل نقش و اهمیت صنعت گردشگری ، امروزه بسیاری از برنامه ریزان و سیاست گذاران توسعه از آن به عنوان اصل اساسی توسعة پایدار یاد می کنند. گردشگری نقش اساسی در اقتصاد کشورها ایفا می کند و شناسایی نقاط ضعف ، قوت ، تهدیدها و فرصت های مناطق گردشگری رمز توسعه محسوب می شود. روش این تحقیق توصیفی - تحلیلی و مبتنی بر پرسش نامه است . هدف این تحقیـق بررسـی شـرایط گردشـگری اسـتان کردستان با توجه به قابلیت های گردشگری در زمینه محیطی ، تاریخی ، فرهنگی و انسانی است . در این مقاله با استفاده از الگوی SWOT، نقاط ضعف ، قوت ، تهدیدها و فرصت های پیش روی اسـتان کردسـتان شناسـایی و وزن دهـی ، و بـه عوامل موثر در تعیین راهبرد مناسب در امر گردشگری پرداخته و راهبردهایی برای توسعه گردشگری استان ارائـه شـده است . تحلیل های حاصل از این الگو نشان می دهد که با وجود توان بالقوه گسترده استان کردستان در زمینه گردشـگری بی ثباتی مدیریت ، ضعف تبلیغـات ، ناهمـاهنگی سـازمان هـای مـرتبط در زمینـه گردشـگری ، کمبـود زیـر سـاخت هـای گردشگری ، کمبود امکانات مالی برای توسعه و تجهیز تاسیسات مورد نیاز صنعت گردشگری ، موانع آموزشی و کمبود نیروی متخصص ، کمبود و نامطلوب بودن وسایل حمل و نقل ، جاده هـای نامناسـب از موانـع اساسـی بـر سـر راه توسـعه گردشگری استان کردستان است . در نهایت راهکارهایی برای برنامه ریزی و توسـعه گردشـگری اسـتان ارائـه شـده کـه می تواند مفید و موثر واقع شود.
خلاصه ماشینی:
"- نامناسب بودن و نامکفی بودن امکانات بهداشتی بین - وجود آداب و رسوم ، فرهنگ محلی و سنتی ، شهرها و داخل شهرهای استان کردستان لباس های زیبا و جذاب ونیز وجود موسیقی محلی - نامناسب بودن امنیت اجتماعی گردشگران در بعضی از - موقعیت راهبردی و مواصلاتی استان کانون های جذب گردشگر - تمایل عمومی نسبت به توسعه گردشگری - نبود علائم و تابلوهای راهنمای مسافران به جاذبه های - داشتن سه بازارچه مرزی فعال با کشور عراق گردشگری - وجود ارتفاعات متعدد و مستعد بودن منطقه جهت - ناآشنایی مردم و عدم آموزش آنها در خصوص نحوة ورزش های زمستانی مانند اسکی ، کوهنوردی برخورد با گردشگران - وجود رودخانه های متعدد و دریاچه در سطح استان - اطلاع رسانی و تبلیغات کم از توان های بالقوه تاریخی و طبیعی جذب گردشگر و پذیرش گردشگران - بی برنامگی برای افزایش اشتغال دربخش گردشگری شناسایی عوامل خارجی مؤثر بر گردشگری استان کردستان هدف از این مرحله سنجش محیط خارج از استان کردستان ، شناسایی نقاط فرصت ها و تهدیدها است ؛ یعنی اینکه محـیط پیرامـون اسـتان در راه دسـتیابی بـه اهـداف توسـعه گردشگری می تواند نقش فرصت یا تهدیدهایی را ایفا کنـد کـه در جـدول شـماره (٢) ارائه شده است ."