چکیده:
ارزیابی مطلوب عملکرد کارکنان، نقش موثری در افزایش بهر ه وری و کیفیت کارکرد آنان دارد،
و موفقیت سازمان در نیل به اهداف عالیه را ممکن میسازد. نیروی انتظام ی سازمانی با گستره
عظیم از وظایف در حوزه های ماموریتی و خدمات انتظامی است و نیروی انسانی نقش اساسی در
انجام کارکردهای مختلف سازمان ایفاء میکند؛ بنابراین ارزیابی مطلوب عملکرد کارکنان نقش
اساسی در انجام موثر ماموری تها و خدمات انتظامی خواهد داشت. مشکلات روش جاری ارزیابی
عملکرد کارکنان با استفاده از فرم ن پ 2 این است که: 1) از فرم مشترکی برای ارزیابی عملکرد
کارکنان صفی، ستادی، مدیر، آموزشی و غیره استفاده میشود، در حال یکه ناجا با تنوع ماموریتها
و خدمات انتظامی و گستردگی مشاغل و وظایف روبه رو است و ارزیابی عملکرد براساس فرم واحد
منجر به نتایج غیر واقعی و غیر قابل استفاده از عملکرد کارکنان م یگردد؛ زیرا افراد در گرو ههای
کاری مختلف، وظایف مختلفی به عهده دارند؛ 2) به معیارها و شاخص های مورد استفاده در ارزیابی
عملکرد، ارزش واحد داده شده که یقینا از تقدم و ارزش واحدی برخوردار نیستند؛ 3) نتیجه یا
بازخورد ارزیابی عملکرد صرفا با یک نمره به کارکنان اعلان م یشود؛ و کارکنان از نقاط قوت و
ضعف خود آگاه نمیشوند و در نتیجه تلاشی برای رفع نقاط ضعف خود نمیکنند، درحالیکه لازم
است از نقاط قوت و ضعف خودآگاه گردد و بدینوسیله در عملکرد آتی خود براساس بازخورد ارزیابی
عملکرد تجدید نظر کنند. در این مقاله با هدف رفع نقائص مطرح شده در ارزیابی عملکرد کارکنان
رویکردی برای ارزیابی مطلوب عملکرد ،TOPSIS ناجا و بهره گیر ی از رو ش تصمیم گیر ی چندمعیاره
کارکنان پیشنهاد م یگردد. تحقیق حاضر از نوع توسعه ای است که هدف آن تشخیص مناسب بودن
روش تصمیم گیر ی چندمعیاره برای ارزیابی و رتبه بندی کارکنان براساس عملکرد آنان میباشد.
نتایج این تحقیق نشان میدهد که شیوه پیشنهادی معایب روش جاری ارزیابی عملکرد را نداشته و
به عنوان یک روش مناسب قابل استفاده م یباشد. اهم پیشنهادهای کاربردی این تحقیق، بازنگری و
دسته بندی دقیق کارکنان با توجه به حوزه کاری و مسئولیت محوله و تعیین دقیق معیارها و عواملی
که اثربخشی لازم برای ارزیابی عملکرد آنان را داشته باشد و طراحی و پیاده سازی یک سیستم جامع
ارزیابی عملکرد کارکنان مبتنی بر به کارگیری رو شهای تصمی مگیر ی چندمعیاره، میباشد.