خلاصه ماشینی:
"مسائل طراح در این وهله به قرار زیر است: 1-آیا نیازها از طرف مشتری بدرستی تعریف شده است؟ 2-با فرض اینکه نیازهای سازمان به وسیله «مشتری»تعریف شده باشد،آیا سازمان(مشتری) مورد نظر،مجموعه امکانات لازم برای دریافت و استقرار سیستمها را دارد؟ 3-آیا مجموعه امکانات«طراح»،برای ارائه خدمات مورد نظر به«مشتری»مناسب است؟ به بیان دیگر بررسیهای طراح،ارزیابی کم و کیف شناخت مشتری نسبت به نیازهای اعلام شده و بررسی امکانات خود و مشتری برای اجرای طرح و استقرار سیستم اعم از امکانات فیزیکی،نیروی انسانی و دانش و توانایی حرفه را دربر گیرد و میباید به ارائه تصویری روشن از اینکه سازمان در زمان درخواست مشتری از نظر سیستمهای اطلاعاتی در«چه وضعیتی قرار دارد»و بهتر است و«میباید و پیشنهاد میشود»که مآلا در چه وضعیتی باشد یا قرار گیرد،بپردازد.
بهطورکلی میتوان گفت که طراح میباید نکات زیر را در مورد سازمان از دیدگاه طراحی سیستمهای اطلاعاتی/مالی/کنترلی مدنظر قرار دهد: -گردش اطلاعات و اسناد و اینکه هریک در مجموعه ارتباطات سیستم در چه واحدهایی انجام میشود،آیا این واحدها امکانات لازم را برای انجام بخش با بخشهای متخصص از سیستمها دارند؟ -حدود تغییرات واحد(یا واحدهای)اجرا کننده سیستم(در مورد سیستمهای حسابداری، سازمان امور مالی و احدهای مرتبط)در اجرای سیستم که میبایست بررسی و تعیین گردد.
متد کلی طراح در جمعآوری و تجزیه و تحلیل سیستمهای موجود،رسیدن به مشخصات سیستمهای نوین و نهایی کردن این مشخصات به منظور دستیابی به طرح تفصیلی و مرحله اجرا را میتوان بهطورکلی در شمای زیر خلاصه کرد: این شما دربرگیرنده نکات و اقدامات زیر است: طراح میباید کوشش خویش را قبل از ورود به طرح تفصیی به کار بندد تا مشخصات سیستم/ سیستمها را تعیین و تهیه کند و به تصمیمگیران و کاربران ارائه نماید."