Skip to main content
فهرست مقالات

اتحاد عادلانه در همزیستی مسالمت آمیز از نگاه حقوق بشر اسلامی

نویسنده:

(14 صفحه - از 41 تا 54)

کلیدواژه ها :

امت اسلامی ،همزیستی مسالمت آمیز ،ادیان توحیدی ،اتحاد عادلانه ،وحدت جهانی

کلید واژه های ماشینی : اســلام ، دیــن ســرمد اســلام کــه خصیصــه ، انســان ، اسلامی ، اتحــاد ، بــه محــور هــای ایــن اتحــاد ، بــر شــما اســت کــه ، اســلام کــه خصیصــه جــامع ، دیــن ، بــر ایــن بــاور اســت کــه

دیــن ســرمد اســلام کــه خصیصــه جــامع و کامــل بــودن را بــه همــراه دارد، همــواره بــه ابعــاد مختلــف وجــودی انســان پرداختــه و از هــیچ جنبــه ای غافــل نمانــده اســت . انســان کــه موضــوع ایــن عــالم اســت و مرکزیــت جهــان را بــه عهــده دارد، محــور همــه بایــد هــا و نبایــد هــای علمــی و عملــی اســت . خــواه ارتبــاط انســان بــا خــود و خــواه ارتبــاط انســان بــا موجــو دات هســتی و چــه نســبت او بــا خــالق و پروردگــارش ، انســان اســت کــه مجــری سیاســت لــولاک لمــا خلقــت الا فــلاک١ خواهــد بــود. تعــاملات اجتمــاعی هماننــد تعــاملات اقتصــادی بــا زنــدگی انســان گــره خــورده و از سرنوشــت و سرشــت آدمــی جــدا نخواهــد بــود و ایــن تعــاملات در ســایه اتحــاد عادلانــه و در ســه ســطح امــت اســلامی، پیــروان ادیــان توحیــدی و وحــدت جهــانی (جوامــع بشــری) میســر خواهــد بــود. در ایــن مختصــر بــه دنبــال تبیــین وضــعیت موجــود همزیســتی مســالمت آمیــز و ترســیم جامعــه آیــده آلــی خــود از منظر اسلام و نگاه متفکران اسلامی خواهیم بود.

خلاصه ماشینی:

"سفارش به اخوت ایمانی خدای سبحان می فرماید: إنما المؤمنون إخوة فأصلحوا بین أخویکم و اتقوا الله لعلکم ترحمون 5 جــز ایــن نیســت کــه همــه مؤمنــان بــا هــم برادرنــد ، پــس ( در تمــام اختلافــات ) میــان دو فــرد یــا دو گــروه برادرانتان اصلاح نمایید ، و از خدا پروا کنید شاید مورد ترحم قرار گیرید ایــن آیــه ، مومنــان را بــه اخــوت و بــرادری دعــوت کــرده اســت و از هرگونــه تفرقــه بــاز مــی دارد تــا بــر اســاس "أشــداء علــی الکفــار رحمــاء بیــنهم ٦" بــه خــوبی و مهربــانی در زیــر اســلام ، زنــدگی مســالمت آمیــزی داشــته باشــند، بنــابراین بایــد کســی را کــه در دایــره حــوزه اســلامی بــه دعیــه مــومن بــودن خــود، بــه جــان مــردم مــی افتد و اختلاف ایجاد می کند از این کار بازداشت و آن اختلاف را حل کرد. قــرآن بــدون امــام معصــوم ، نــه تنهــا مایــه اتحــاد نیســت ، بلکــه موجــب اخــتلاف اســت ، چــون دل هــای ریــض بــا عرضــه افکــار خــود بــر آن ، مــذهب ســازی و فرقــه ســازی مــی کننــد، چنــان کــه قــرآن کــریم مــی فرمایــد: هــو الــذی أ نــزل علیــک الکتــاب منــه آیــات محکمــات هــن أم الکتــاب ١ علامه حسن زاده آملی، هزار یک کلمه ، ج ٧، کلمه ٩٤٨ ٢ نهج البلاغه ، خطبه ٩٦ بند ٢ ٣ سوره قلم ،آیه ٤ ٤ سوره نساء، آیه ٥٩ ٥ انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی :کتاب الله فیه الهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنیانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما ، من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها میگذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را ."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.