Skip to main content
فهرست مقالات

دیه زن و مرد از نظر فقه اسلامی و قانون مجازات

نویسنده:

(12 صفحه - از 141 تا 152)

کلیدواژه ها :

حقوق زن ،دیه ،قانون مجازات اسلامی ،دیدگاه فقها ،حقوق مرد

کلید واژه های ماشینی : دیه ، زن ، دیه زن و مرد ، مرد ، اسلامی ، قانون مجازات ، حقوق ، فقه اسلامی و قانون ، نفس ، قصاص

با آنکه امروزه در سطح جهان تلاش گسترده ای جهت ایجاد تساوی حقوق بین زن و مرد صورت میگیرد اما با این حال تفاوت هایی نسبت به حقوق زن و مرد وجود دارد که هر چند برخی از آنها نسبت به زن جنبه حمایتی دارند ولی برخی هم به ظاهر تبعیض آمیز به نظر می رسند و جا دارد که در مورد آن بحث شود و به خصوص از دیدگاه فقها اهل سنت و امامیه سنجیده شود. به همین دلیل در این پژوهش به بررسی دیه زن و مرد از نظر فقه اسلامی و قانون مجازات پرداخته می شود طبق قانون مجازات اسلامی ایران و مطابق فتاوای بسیاری از فقیهان شیعه و اهل سنت ، دیه زن نصف دیه مرد است .

خلاصه ماشینی:

"سوالات ١) آیا نگرش فقها در مورد زن و مرد از لحاظ ارزش انسانی تفاوت وجود دارد یا خیر؟ ٢) آیا از نظر فقها تفاوت زن و مرد از نظر پرداخت دیه مربوط تمایز و تفاوت ارزشی زن و مرد بر میگردند یا صرفا ناظر و مربوط به تفاوت طبیعی موجود بین زن و مرد هستند؟ ٣) آیا این احکام و مقررات متفاوت نشان دایمی بودن است یا بر اساس اوضاع و احوال خاص زمان و مکان صادر شده و طبع آنها منافاتی با تغییر ندارد؟ پیشینه پژوهش ناصر قربان نیا (١٣٩١) در مقاله خود تحت عنوان زن و قانون مجازات بیان داشت که : راست است که زنان در جامعه ما نیز بسان سایر جوامع ، به علل مختلف از جمله وجود عرف و عادات نادرست بجای مانده از عصر جاهلیت ، در معرض تضییع حقوق فردی و اجتماعی قرار دارند و صد البته باید با رویکردی دقیق به دین ، زنان مسلمان به همۀ حقوق شرعی خود دست یابند، ولی باید توجه داشت که عادات و رسوم غلط از دین ، تفکیک گردند تا به بهانه رد سنت های ناروا، دین و ارزشهای آن نفی نگردد و نیز بایسته است که در این حرکت ، ره به افراط پیموده نشود؛ چه آنکه پاره ای فمنیست ها مسأله تساوی بلکه تشابه کامل حقوق زن و مرد را پشت سر گذاشته و نه تنها حقوق تضییع شده را مطالبه میکنند بلکه جنسیت پرستانه ، به برتری جنس زن نسبت به مرد قائلند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.