چکیده:
این مقاله به بررسی اسناد ومدارک مورد نیاز در حمل و نقل های هوایی بین المللـی و مسـئولیت متصـدیان در کنوانسـیونهای ورشو، مونترال ، گوادالاخارا و پروتکل لاهه پرداخته است . ابتدا مشخص می گردد که مقررات حمل ونقل هوایی اعـم از مسـافر و کالا و بار همراه چگونه پدید آمد و منتج به پیدایش کنوانسیونهای هوایی گردید و این کنوانسـیونها باعـث یکپـارچگی مقـررات صنعت حمل ونقل هوایی، وتضمین خسارات جانی و مالی مسافران و بار همراه آنها و کالاهای تحویلی به متصدی حمل و نقل و راه های جبران خسارات و میزان پرداختی بر اساس مدارک و دادگاه های صالحه جهت طرح دعوا می پردازد.
خلاصه ماشینی:
"٤- در مواردی که کنوانسیون مونترال قابل اجرا است ، متصدی باید کتبـا بـه مسـافر اطلا ع داده که حمل ونقل مشمول کنوانسیون مونترال می باشد وبر اساس آن مسوولیت متصدی تعیین می شود؛ اما بند یـک ماده سه کنوانسیون ورشو بدین شرح تنظیم شده بود ؛ متصدی حمل ونقل برای هر مسافر بایسـتی بلیتـی حـاوی نکـات ذیـل صادر نماید؛ ١- محل وتاریخ صدور ٢- نقاط مبدا ومقصد ٣- توقفهای توافق شده ٤- نام ونشانی متصـدیان یـا متصـدی حمـل ونقل ٥ -شرحی مبنی براینکه حمل ونقل مزبور مشمول مقررات مربوطوبه مسئولیت مقرردراین کنوانسیون مـی باشـد (بنـد ١ ماده ٣ کنوانسیون ورشو) پروتکل لاهه تغییراتی در مقررات بلیت صادرشده برای مسافر بعمل آورده وبلیت را مدرکی معتبر مبنی برانعقاد قـرارداد حمـل ونقل وشروط منعقده درآن میدانست ، مگر خلاف آن اثبات شود.
٢٣-طرح دعوا ودادگاه صالحه به رسیدگی ١=مبنای دعوا اقامه دعوا دررابطه با حمل ونقل مسافر وبار همراه ویاکالا فقط مشروط به شرایط وحدو د مسولیت مقرر دراین کنوانسیون قابـل پیگیری می باشد واین امر باعث ورود لطمه به طرح کننده دعوا نمی شود اگر دعوای خسارت علیه مستخدم یا نماینده متصدی حمل صورت پذیرفته باشد مستخدم باید ثابت کند که در حد ود استخدامی واختیا رات ودستورات امر انجام وظیفه کـرده و در غیر این صورت نمیتواند از شرایط وحدود مسئولیتی که خود متصدی می تواند به موجب کنوانسیون مونترال مورد استناد قرار دهد استفاده کند."