Skip to main content
فهرست مقالات

رسانه ها و اعتماد اجتماعی

نویسنده:

(24 صفحه - از 9 تا 32)

اعتماد اجتماعی سرمایه بنیادین هر رسانه و به‌طور‌کلی هر پیام‌رسان است. بدون آن همة امکانات هرز می‌رود و رسانه نمی‌تواند در عرصة موردنظر حضور واقعی داشته باشد. ضریب بهره‌وری هر رسانه را با تفاضل بین مخاطبان صوری و واقعی ارزیاب می‌کنند و افزایش فاصله به معنای نقص در یکی از ارکان پیام‌رسانی است، نظیر: تولیدکنندگان پیام، ذات درونی پیام، لباس پیام (شیوه‌های بیانی)، تحلیل‌موقعیت، تحلیل‌ذهن، تحلیل انتقال‌دهندگان، کارایی‌فنی و فرهنگی‌رسانه و... لیک در این‌میان، از همه مهم‌تر، میزان اعتماد رسانه‌ای‌ است. امروزه به‌جای توجه صرف به کمیت، به کیفیت‌رسانه‌ای پرداخته می‌شود و مهمترین عنصر کیفیت را میزان برخورداری از اعتماد اجتماعی می‌دانند. جنگ‌نرم نیز، به‌طریق اولی، جنگ اعتماد رسانه‌هاست؛ آنانی توفیق بیشتر در عرصة جهانی دارند که از این سرمایة بنیادین برخوردارند. روش‌تحقیق‌اسنادی است؛ داده‌ها نشان می‌دهند اعتماد ‌رسانه‌ای از چند خصلت اساسی برخوردار است: *حساسیت: منظور از ذهنی‌بودن و آسیب‌پذیری این پدیدة ظریف است؛ آن‌چنان‌که به‌سرعت امحاء می‌پذیرد.* بازگشت‌ناپذیری: چنانچه به هر‌دلیلی، نظیر انگ‌پذیری یا برچسب‌یابی رسانه، اعتماد اولیه رسانه‌‌ای را از دست بدهد، بازگشت آن، اگر نه غیرممکن، بسیار دشوار خواهد بود. بعضی بر بازگشتی جزئی و حتی مشروط آن تاکید دارند. *رقابتی بودن: در شرایطی که اطلاعات بسیار تولید، و در حدی وسیع و بی‌سابقه توزیع می‌شود، ربایش اعتماد از جمله مباحث حساس روز است؛ از این رو، اعتماد اجتماعی پدیده‌ای انتزاعی تلقی نمی‌شود، بلکه امری است که در فضای رقابتی تعریف‌پذیر است.

خلاصه ماشینی:

"رسانه اگر نتواند، اعتماد عمومی را جلب کند، در خلأ 2 قرار می‌گیرد؛ فرایند کمیت‌زدگی تا آنجا پیش می‌رود که دو تصویر متفاوت پدید می‌آید: الف) تصویر صوری یعنی کهکشانی از برنامه‌ها، تعدد و تنوع آنان و نیروی انسانی که در کار تولید آن بوده‌اند. اعتماد رسانه‌ای امری تاریخی است؛ تمثیل شبان دروغگو همواره در اذهان بوده و هست، اما به دلایل بسیار در جامعة جدید از اهمیت بیشتری برخوردار است: در شرایط جدید، به دلیل تعدد رسانه‌ها و تکثر اطلاعات با اقتصاد توجه 1 مواجه هستیم. معنای سخن این است که میزان اعتماد یا بی‌اعتمادی یک فرد، به دیگر یا دیگران، به نهادها و مؤسسات دولتی، به اصحاب مشاغل گوناگون، خود از ذهنیت و فضای درونی ذهن او گواهی می‌دهد (ساروخانی، 1388: 15). تا چه حد، خبر یک رسانه مورد استناد قرار می‌گیرد؟ و تا چه حد انسان‌ها با افتخار نام آن رسانه را عنوان می‌کنند و آن را به‌عنوان منبع موثق خبر خود ارائه می‌دهند؟ این هر دو تابعی از اعتماد و اجتماعی آن رسانه است. همان‌طور که گفته شد، اعتماد اجتماعی پدیده‌ای زنده است و همانند هر موجود زنده، در حرکت و نوسانات ناشی از آن است، اما در Restoration Maintenance این میان آنچه اهمیت دارد مدیریت حرکت است. انسان‌ها در طول تاریخ هیچگاه از ابزار مشترک نظیر برخی را عقیده بر این است با بروز فاصله بین واقعیت و خبر، انسان‌ها برای ارضاء کنجکاوی می‌توانند به رسانه‌های دیگر و گاه بیگانه مراجعه کنند و از همین‌جا، امپریالیسم به‌ صور مختلف فرهنگی، خبری و اقتصادی پدید می‌آید."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.