Skip to main content
فهرست مقالات

آینده جنگ نرم در جوامع اطلاعاتی

نویسنده:

(28 صفحه - از 57 تا 84)

در دنیای کنونی نوع جدیدی از جامعه در بستر جامعة کهنه ظهور یافته که فرایند انقلاب اطلاعات، ستون فقرات سایر تحولات ساختاری شده و شیوه‌های جدید توسعه را مطرح کرده است. همچنین باعث بروز تغییرات عمده‌ای در ساختار جوامع شده و نیزموجب شده است تا قدرت از حالت متمرکز و انحصاری خارج وبه نفع قدرت‌های کوچک وضعیف‌تر تجزیه شود. از این رو، بخش عظیمی از جنگ‌های آینده ناشی از چالش‌های مذکور است. «عملیات اطلاعاتی» به‌عنوان بخشی از «عملیات روانی» با بهره‌گیری از فنون متعدد نظیر «بمباران حجیم خبری»، به ایفای نقش حیاتی و تعیین‌کننده در صحنة منازعات جهانی پرداخته و نقشی برجسته در قدرت بازیگران عرصة بین الملل به عهده گرفته است. به اعتقاد نویسندگان، در این عصر با ظهور جوامع شبکه‌ای و اطلاعاتی، منطق جنگ‌نرم نیاز به مطالعه وآینده‌پژوهی دارد. بنابراین، مسئلة اصلی در این مقاله بررسی جنبه‌های فن‌شناختی جنگ‌نرم در جوامع‌اطلاعاتی، آیندة جنگ‌نرم و شیوه‌ها و تکنیک‌های آن از منظر دانشمندانی چون ژوزف نای و مانوئل کاستلز می‌باشد. پیش‌بینی آیندة جنگ‌نرم و شیوه‌های آن از نتایج متن پیش‌رواست. اما در آینده این وظیفة جنگی به عهدة شبکه‌های اجتماعی، و اداره‌کنندگان این شبکه‌ها، فرماندهان نظامی این جنگ‌ها و کشورها خواهند بود..

خلاصه ماشینی:

"فصلنامه رادیو تلویزیون/ سال یازدهم/ شماره 27/ تابستان 1394/84-57 Quarterly Journal of Radio Television, 2015, Vol. 11, No. 27, 57-84 (تاریخ دریافت: 24/9/93 تجدیدنظر: 15/11/93 پذیرش نهایی: 13/2/94) آیندة جنگ نرم در جوامع اطلاعاتی محمد سلطانی‌فر 1 مستوره عزت‌زاده 2 چکیده در دنیای کنونی نوع جدیدی از جامعه در بستر جامعة کهنه ظهور یافته که فرایند انقلاب اطلاعات، ستون فقرات سایر تحولات ساختاری شده و شیوه‌های جدید توسعه را مطرح کرده است. در جامعة‌اطلاعاتی، مردم به زیرساخت پیشرفتة ارتباطات دوسویه (شبکةاینترنت) دسترسی دارند که از طریق آن، هم می‌توانند در جریان فرآیندهای تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری قرار بگیرند و هم قادرند در این فرآیندها به‌طور مستقیم مشارکت جویند، ضمن اینکه ابزار و نرم‌افزارهای پرتوان موجود در جامعة اطلاعاتی نیز امکان پردازش این حجم عظیم اطلاعات و انتقال سریع نتایج را به فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و البته مردم فراهم آورده است؛ در نتیجه، در جامعة اطلاعاتی راه برای دموکراسی مستقیم هموارتر شده است (خوارزمی، 1389: همشهری آن‌لاین). درست است که در ابتدا، ممکن بود کار به‌دست چند آدم غیرحرفه‌ای و یا دانشجویان شروع شده ‌باشد، اما از آنجایی که این شبکه‌ها به‌ سرعت توانستند در بین مردم جا پیدا کنند و سرعت افزایش آن در جوامع به‌گونه‌ای وسیع، شکل یافت، به‌‌همین دلیل نمی‌توانست از دید افرادی که خود را صاحبان دهکدة جهانی و افکار می‌دانستند غافل بماند. شرکت‌ها و برندهای بزرگ می‌توانند از طریق یافتن ذائقه‌های مردم به سودهای کلان برسند و اطلاعات بسیار سادة معمولی بین مراودات روزمرة آنها در جهت منافع اقتصادی به‌ خدمت گرفته ‌شوند و نیز استفاده از این اطلاعات در جوامع اطلاعاتی و آیندة این جنگ است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.