Skip to main content
فهرست مقالات

گفتمان رسانه ای غرب علیه ایران؛ معنا سازی جدید و تزلزل در باورها

نویسنده:

(14 صفحه - از 101 تا 114)

کلیدواژه ها :

انگاره‌سازی ،جریان‌سازی ،جنگ‌نرم

کلید واژه های ماشینی : رسانه‌ها ، رسانه‌های غربی علیه ایران ، گفتمان ، گفتمان رسانه‌ای غرب ، گفتمان‌سازی رسانه‌های غربی علیه ایران ، انگاره‌ای ، اطلاعات ، مخاطبان ، انگاره‌سازی ، اسلام

رسانه‌ها باخبر متولد می‌شوند ودرتلاش‌اند تا به وظیفة خود در انعکاس رویدادها و واقعیت‌های جهان عمل کنند. اما در جهان کنونی بسیاری از رسانه‌ها و به‌خصوص رسانه‌های غربی ازطریق مقوله‌بندی پدیده‌ها ورویدادها به آنها معنایی خاص می‌بخشند. درواقع رسانه‌های غربی با تصویری پیش‌ساخته به مشاهدة رویدادهای موردعلاقة خود در ارتباط با کشورها و به‌ویژه کشورهای جهان سوم ودر‌حال توسعه می‌پردازند. فرایند گردآوری، گزینش وانتشار اخبار توسط آنها فرایندی القایی و آمیخته به ساختاری غیرواقعی است که گاهی بازتابی از حقیقت نیز در آن وجود دارد. آنچه را که رسانه‌های غرب علیه ایران مورد توجه قرار داده‌اند می‌توان در دو مقولة انگاره‌سازی و جنگ‌نرم بررسی کرد. در انگاره‌سازی فضایی ساختگی علیه ایران پدید آورده می‌شود. انگاره، تصویری غیرواقعی از واقعیت است که به مخاطب ارائه می‌شود. البته این تصویر شباهت‌هایی هم به واقعیت دارد. امیرالمومنین علی(ع) حدیثی دارند مبنی بر اینکه شبیه‌ترین چیزها به حق، باطل است. در این‌خصوص می‌توان به تصویری که از طالبان توسط رسانه‌های غربی به‌عنوان اسلام ارائه شده است اشاره کرد؛ تصویری که به هیچ وجه با واقعیت انطباق ندارد و این‌گروه تروریستی نمی‌تواند نشان ‌دهندة اسلام واقعی باشد. از طریق جنگ‌نرم نیز که سازوکار آن اقدامات رسانه‌ای است به ایجاد تزلزل در باورهای مخاطبان پرداخته می‌شود. این مقاله گفتمان‌سازی رسانه‌های غربی علیه ایران را مورد واکاوی قرار داده است.

خلاصه ماشینی:

""(Gilboa,2003) مرحلة اول موج تأثیرگذاری این رسانه‌ها با شکل‌گیری بیداری اسلامی در سال‌های اخیر به‌عنوانراهبردی مهم در دستور کار نظام رسانه‌ای غرب قرار گرفته است که در این ارتباط می‌توان به فعالیت‌های خبری گستردة رسانه‌های وابسته به نظام سلطه اشاره کرد. جنگ‌‌نرم؛ ایجاد تزلزل در باورها ایران کشوری است که از نظر موقعیت جغرافیایی، برخورداری از امکانات و منابع‌ فراوان، نیروی انسانی کمی و کیفی و موقعیت ممتاز در بین کشورهای منطقه، از قدرتی برخوردار است که مقابله با آن به لحاظ نظامی مشکل به نظر می‌رسد، از این رو به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران‌غربی برای به زانو درآوردن آن باید از جنگ‌سخت به سمت جنگ‌نرم که با هدف گرفتن فکر و اندیشة مردم انجام می‌شود، حرکت کرد. روند ذکر شده در شمای ترسیمی زیر قابل ارائه است: جریان‌سازی مدیریت مجدد پیام توجه به بازخورد ضریب تکرار انتشار شکل پیام محورسازی پیام شناخت موضوع توجه به مخاطب و افزایش اثرگذاری دریافت نظرات و اصلاح شیوه با هدف القاء و اقناع با توجه به نوع رسانه و سطح پوشش سلبی و ایجابی باورهای سطحی و مصادیق فرضی با توجه به اهمیت و حساسیت آن با توجه به شیوه‌های رایج در پخش‌اخبار، سه عامل تأثیرگذار بر مخاطب در خبرپراکنی رسانه‌های غربی قابل تأمل است: ـ عامل سرعت انتقال اطلاعات که باعث مراجعه افراد بیشتر به منابع خبری غربی است؛ ـ عنصر‌عاطفی که در آن با بهره‌گیری از تکنیک‌ها، روش‌ها و تصاویر، واکنش عاطفی مخاطبان هدف گرفته می‌شود؛ ـ برجسته‌سازی با هدف ثبت محورهای القایی در ذهن مخاطبان."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.