Skip to main content
فهرست مقالات

رادیو، تلویزیون و رسانه ای شدن دین

نویسنده:

(22 صفحه - از 187 تا 208)

کلیدواژه ها :

دین ،رسانه ،تلویزیون ،رادیو ،رسانه‌ای شدن دین

کلید واژه های ماشینی : رادیو ، تلویزیون ، رسانه‌ای ، دین ، فرآیند رسانه‌ای شدن دین ، تحلیل فرآیند رسانه‌ای شدن دین ، رادیو و تلویزیون ، مخاطب ، تخیل ، محدودیت‌های رادیو و تلویزیون

این مقاله ابتدا به تعریف، تبیین و تحلیل فرآیند رسانه‌ای شدن دین پرداخته و مزایا و محدودیت‌های آن را مورد بررسی قرار داده است. سپس ضمن بیان ویژگی‌های رادیو و تلویزیون به تحلیل این خصوصیات و نحوه تاثیرگذاری و مداخله این ویژگی‌ها در فرآیند رسانه‌ای‌شدن دین پرداخته می‌شود. در نهایت بر‌اساس تحلیل صورت گرفته، به نقش و جایگاه ویژه رادیو اشاره خواهد شد. با توجه به مزایا و محدودیت‌های رادیو و تلویزیون، ملاحظه می‌شود که مزایای تلویزیون عموما به ویژگی‌های شکلی آن مربوط می‌شود. در مقابل، محاسن رادیو به خصوصیات محتوایی و درونی آن ارتباط دارد. بنابراین می‌توان به رسانه رادیو، نقش واسطه‌ای اعطا کرد یعنی فرآیند رسانه‌ای شدن دین با محوریت و وساطت رادیو اتفاق بیافتد. این امر باعث پیدایش دینی در رسانه خواهد شد که اصالت بیشتری داشته و مراتب تنزل آن از ساحت دینی خود کمتر است.

خلاصه ماشینی:

"مزایا محدودیت‌ها 1- افزایش میزان مخاطبان در سطح بسیار وسیع 2-ایجاد پایگاه قدرتمند نشر معارف دینی 3- تعمیم و توسعه ارزش‌های دینی در جامعه 4-بهره‌گیری از ابزار قدرتمند در امر آموزش دینی 1- تغییر و تحریف در آموزه‌های اصیل دینی 2- آمیختن مفاهیم دینی با اسطوره، سحر و مسائل علمی 3- خلق مفاهیم‌دینی جدید که سابقه قبلی نداشته است 4- محور قرار گرفتن نظرهای مخاطبان 5- برجسته شدن خصلت‌های مجازی و تقلیل خصلت‌های واقعی آموزه‌های دینی 6- کاهش عمق شور و احساس معنوی و دینی 7- آمیختگی موضوعات دینی با موضوعات معارض با دین 8- تقلیل عقلانیت و فعالیت‌های فکری عمیق دینی 9- دخالت ذهنیت و ذائقه دست‌اندرکاران تولید جدول 1- مزایا و محدودیت‌های رسانه‌ای شدن در انتقال مفاهیم دینی یافته‌های پژوهش اکنون با توجه به آنچه در فرآیند رسانه‌ای شدن اتفاق می‌افتد، به بررسی ویژگی‌های هر یک از دو رسانه رادیو و تلویزیون و نحوه تأثیرگذاری این ویژگی‌ها در امر رسانه‌ای شدن می‌پردازیم. مزایا محدودیت ها 1- محوریت کلام و محتوا به نسبت تلویزیون 2- امکان بهره‌گیری از تخیل برای درک دقیق‌تر مفهوم و محتوا 3- مصون بودن از سوگیری به‌دلیل غیبت تصویر 4- پایین‌تر بودن میزان تحریف محتوا 5- امکان تکرارپذیری و تصویرهای جدید 6- سهولت حضور سوژه‌هایی که مایل به دیده شدن آنها نیستیم 7- سهولت فنی به‌کارگیری رادیو در رویارویی مستقیم با پدیده‌ها 8- نفوذ رادیو به درون و عمق ناخودآگاه 9- احاطه‌گری صدا در قیاس با تصویر 10- امکان بیشتر برای تبیین محتوای تخصصی به نسبت تلویزیون 1- بهره‌گیری رادیو از یک حس (کور بودن) 2- امکان انتقال مفاهیم به شکل ناقص به دلیل گرم بودن رادیو 3- محدود بودن علائم و رمزگان رادیو در حد صرفا شنیداری جدول 3- مزایا و محدودیت‌های رادیو در فرآیند رسانه‌ای شدن دین جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بنابر آنچه درباره مزایا و محدودیت‌های رادیو و تلویزیون گفته شد، به نظر می‌رسد رسانه رادیو به دلیل ویژگی‌های خاص خود نقش مثبت و مناسبی در تحقق مناسب رسانه‌ای شدن دین، می‌تواند ایفا کند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.