Skip to main content
فهرست مقالات

تطبیق تصویر آرایی نقاشی یوسف و زلیخا با شعری از بوستان سعدی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (12 صفحه - از 25 تا 36)

نقاشی ایرانی که با عنوان نگارگری شناخته شده، بیشتر دارای مضامین عاشقانه-عارفانه و مذهبی است. هنرمند ایرانی این مضامین را از شعرها و نثرهای ادبی برگرفته و سپس به نیروی خلاقیت، عناصر اصلی آن را به تصویر در آورده است. در بررسی آثار ادبی و هنری، صورت عینی و مادی از اهمیت خاصی برخوردار است. شعر «یوسف و زلیخا» از «بوستان سعدی» که به وسیله هنرمند نقاش «کمال الدین بهزاد» ترسیم شده است، شاید نمونه ای آشکار، برای بیان ارتباط تنگاتنگ میان شعر و نقاشی باشد. چنانچه که سعدی-شاعر بزرگ ایرانی-این داستان قرآنی را به نیروی ذهن و تخیل سرشار و مهار ناپذیر خود به عناصر لفظی بیان نموده وسپس «بهزاد» این شعر سعدی را با توجه به اعتقادات و برداشت های ذهنی خود با عناصر بصری به تصویر کشیده است. زبان شعر از معنا مایه می گیرد، به همین دلیل اسباب ایجاد شعر، مبنایی معنایی دارد و نگارگری ایرانی هم در استفاده از شعر، علاوه بر جنبه های معنایی، به جنبه نمادین و استعاری آن نیز توجه می نماید. اهداف مقاله: -1 شناسایی چگونگی انطباق معنایی و تصویری نقاشی یوسف و زلیخا از بوستان سعدی. -2 تحلیل شیوه بیان تصویری نقاشی یوسف و زلیخا. سوالات مقاله: -1 آیا بهزاد، نقاش واقعه یوسف و زلیخا تمامی عناصر شعر را، به عنصر بصری تبدیل نموده؛ یا مفهومی کلی از شعر را با برداشت های ذهنی خود درآمیخته است؟ -2 هنرمند نقاش مضمون «عاشقانه-عارفانه» را چگونه به تصویرکشیده است؟


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.