Skip to main content
فهرست مقالات

تزیینات معماری آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی با تاکید بر آرایه های تنگ بری چینی خانه

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (9 صفحه - از 119 تا 127)

آرایه های گچی از آذین های هنر معماری هستندکه از دیر زمان هم پای ساخت بنا به کار می رفته اند. تزیین تنگ بری نیز گونه ای از آذین های گچی است که در دوران صفویه رواج و تکامل یافت. این آذین افزون بر جنبه زیباشناسانه، کارکردهای دیگری نیز داشته که این نشان از تدبیر هنرمند ایرانی دارد که در کنار زیبایی به اهمیت کاربری نیز می اندیشیده است. این پژوهش، تنگ بری های چینی خانه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی را با توجه به تکنیک های اجرایی و فرم های به کار رفته، مورد مطالعه قرار داده، خصوصیات و ویژگی های آن را بررسی می کند. با توجه به مطالعات صورت گرفته، استفاده از چوب به جای گچ در تقسیم بندی های داخلی، به کار بردن فراوان نقش های محرابی، عمق بسیار زیاد تنگ بری ها رابطه مستقیم با جنبه کاربردی آنها در چینی خانه دارند به کارگیری آرایه های گچی دیگر در کنار تنگ بری ها و همچنین افزودن کتیبه به نگاره ها از مهمترین ویژگی های چینی خانه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد. همچنین فرم های تنگ بری بررسی شده، شامل فرم های محرابی (پهن و کوتاه) نقوش تلفیقی و نقوش ظرفی هستند. نتایج این تحقیق بر پایه آمیزه ای از مطالعات کتابخانه ای، میدانی و مصاحبه با استادکاران گچ کار به دست آمده است. اهداف مقاله: 1. شناخت ویژگی ها و تکنیک اجرای تزیینات تنگ بری چینی خانه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی. 2. گونه شناسی و دسته بندی فرم های به کار رفته در تنگ بری ها. سوالات مقاله: 1. تکنیک ساخت و پیاده سازی آذین های تنگ بری آرامگاه شیخ صفی الدین چگونه است؟ 2. ویژگی های شکلی تنگ بری های چینی خانه آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی کدام است؟


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.