چکیده:
اوپنیشادها دربردارنده شالوده فلسفی و عرفانی آیین هندو است و برآن است تا به لایههای عمیقتر دین راه برده و با کسب خود آگاهی، به دیدی وحدتنگر درباره عالم، انسان و خدا برسد. مهمترین آموزه اوپنیشدها تاکید بر وحدت حقیقت (برهمن) و معرفت به خود حقیقی انسان (آتمن) است؛ به مثابه معبری برای درک و دریافت آن حقیقت یگانه که با از بین رفتن .پردههای جهل و با عبور از لایههای گوناگون خودهای دروغین انسان امکانپذیر است.
«مکتب ودانته» که معرف تعلیمات اوپنیشادهاست، بر پایه نظریه وحدت وجود بنا نهاده شد ودانته سعی در اثبات وجود واقعی و مظلقی دارد که واحد و عاری از هر گونه تعین است و تمام هستی و مراحل کون و فساد آن، چیزی جز تجلی او در جلوههای متکثر نیست. ودانته تصریح میکند درون انسان، گوهری ارزشمند به نام آتمن وجود دارد که عین برهمن است و انسان باید بکوشد تا از توهم نیروی مایا و اسارت جهل (اویدیا) خلاص شود و به خود حقیقیاش، آگاهی یابد.
خلاصه ماشینی:
ودانته تصریح میکنـد درون انسـان ، گـوهری ارزشـمند بـه نـام آتمن وجود دارد که عین برهمن است و انسان باید بکوشـد تـا از تـوهم نیـروی مایـا و اسارت جهل (اویدیا) خلاص شود و به خود حقیقیاش ، آگاهی یابد.
شنکره اعتقاد شنکره آچاریه به یگانگی حقیقت ، یکتاپرسـتی، هماننـدی محـض آتمـن و برهمن و اینکه آتمن (روح فردی) از بـرهمن (روح کلـی عـالم ) جـدا نیسـت و جهـان وجود مستقل ندارد، بلکه وهـم و خیـال و مایـای بـرهمن اسـت ، در تمـام آثـار مسـتقل شخصی او نمایان است .
١ او در تألیفات خود، در اثبات وجود واقعی و مطلـق (بـرهمن ) که واحد و عاری از هرگونه تعین است ، کوشـید تـا اثبـات کنـد کـه در انسـان ، گـوهر ارزشمندی به نام «آتمن » وجـود دارد کـه عـین «بـرهمن » اسـت و ایـن آتمـن ، واقعیـت واقعی انسان است .
اما معانی دیگر، مثل وحدت وجود و موجود به ایـن معنـا کـه کثـرات را ثـانی مـا یراه الاحوال و باطل و غیر واقعی بدانند اگر به این معنا بگویند که همه و هر چه هسـت را واحد بگویند که کثرت آنها (نـه حقیقـت ذات آنهـا) وهمـی و پنـداری باشـد، کفـر محض و مخالف صریح آیات قرآن کریم است .