Skip to main content
فهرست مقالات

چالش با برنامه «فلسفه برای کودکان» با نظر به مفهوم فلسفه و تاکید بر زیرساخت های روانشناختی

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (15 صفحه - از 23 تا 37)

فلسفه در معنای واژگانی به دوستداری دانش و به عبارت دقیق تر، به همنوایی با «لوگوس» تعبیر شده است. کاربرد واژه «فلسفه» در کنار واژه «کودک» که از آن با اصطلاح «فلسفه برای کودکان» یاد می شود، ادبیات جدیدی را در مفهوم پردازی واژه فلسفه همراه با چالش های معنایی برانگیخته است. متیولیپمن با ملاحظه معانی مختلف از مفهوم فلسفه، به پیروی از لوویگوتسکی روانشناس روسی در گرایش به کاربرد مفهوم زبان اجتماعی و فرهنگی در یادگیری، به معنایابی بدیعی از فلسفه همراه با مولفه های روانشناسی یادگیری در بعد اجتماعی دست یافته است. وی به پیروی از مدل سقراطی تفکر نقاد از یک سو، و فلسفه عمل گرایی چارلز سندرس پیرس، هربرت مید و جان دیویی، از سوی دیگر، به پی ریزی مدل اجتماعی پژوهشی همراه با مولفه های فلسفی و روانشناسی اجتماعی پرداخته است. همچنین با گرایش به ویتگنشتاین دوم و گیلبرت رایل در توجه به تحلیل زبان روزمره به جنبه های عینی و عملی زبان، و تاثیر آن در افزایش انگیزه در یادگیری کودکان روی آورده است.


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.