Skip to main content
فهرست مقالات

بهره گیری از تحلیل عاملی در ارائه مدلی از عوامل مدیریت دانش بازاریابی

نویسنده:

کلیدواژه ها :

صنعت بانکداری ،تحلیل عاملی ،مدیریت دانش بازاریابی

کلید واژه های ماشینی : عوامل مدیریت دانش بازاریابی ، پیاده‌سازی مدیریت دانش بازاریابی ، دانش بازاریابی در صنعت بانکداری ، شناسایی عوامل مدیریت دانش بازاریابی ، مدیریت دانش بازاریابی در صنعت ، مدیران ، فناوری اطلاعات ، عوامل پیاده‌سازی مدیریت دانش بازاریابی ، تعیین عوامل مدیریت دانش بازاریابی ، حمایت مدیریت ارشد

هدف از این مطالعه تعیین عوامل مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانکداری ایران می باشد. از این روی در این مقاله سعی شده است که با مطالعه مدیریت دانش بازاریابی در بین مدیران و معاونین صنعت بانکداری، مدلی مناسب جهت شناسایی عوامل مدیریت دانش بازاریابی ارائه گردد . برای سنجش متغیرهای مدل تحقیق پرسشنامه 22 سوالی طراحی و به طور نمونه گیری تصادفی بین بانکهای منطقه 8 تهران توزیع و 111 پرسشنامه بازدشت داده شد که 98 تای آنها معتبر و قابل استفاده بودند. نتایج این تحقیق توسط نرم افزار SPSS و لیزرل نشان داد عوامل مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانکداری ایران شامل مشتری خارجی، بازاریابی، فناوری اطلاعات، خلاقیت و نوآوری، حمایت مدیریت ارشد و مشتری داخلعی می شود. حمایت مدیریت ارشد اصلی ترین عامل و فناوری اطلاعات به عنوان آخرین عامل در پیاده سازی مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانکداری شناخته شد. حمایت مدیریت ارشد به عنوان اولین عامل گویای اهمیت و جایگاه نگرش و دیدگاههای مدیریتی در پیاده سازی مدیریت دانش بازاریابی در صنعت بانکداری را گوشزد می نماید که میتواند شرایط وجود عوامل دیگر را نیز مهیا نموده و موانع و محدودیتها را رفع نماید.

خلاصه ماشینی:

"آگاهی نسبت به مدیریت دانش بازاریابی موجب برآوردن نیازهای مشتریان، ایجاد ارزش برتر برای آنان، جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان و رقبا، توزیع آن در سازمان، و استفاده از آن در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های راهبردی، و هماهنگی میان بخشی می‌شود Marketing knowledge management (MKM) Macintosh Tsai & Shih Akroush Hou & Chien Akroush & Al-Mohammad Kheiri Veismoradi (حمیدی‌زاده، 2010). Exploratary Factor Analysis Latent onceptual ModelC Factor Analys Confrimatoryis Measurement Model جدول (1): عوامل مدیریت دانش بازاریابی 1) توانمند در تصمیم‌گیری‌های استراتژیکی و تدوین نقشه ها و برنامه های راهبردی 2) توانایی در شناسایی دو فاکتور نیازهای پنهان و تغییرات محیطی بازار و پاسخ‌گویی به آن‌ها 3) توانایی در انجام فعالیت‌های بازاریابی مانند کیفیت خدمات، جهت گیری در بازار 4) توانایی در ارائه خدمات با قیمت پایین، تبلیغات بهتر، وجهه و برند جهانی و توزیع خود بانکداری (ATM, POS ) 5) توانایی در تغییرپذیری و سازگاری با دیگر کارکنان را در بین نیروی انسانی 6) سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آموزش برای ارتقاء سطح علمی کارکنان 7) توانایی در ایجاد انگیزه و پیشرفت در بین کارکنان 8) تواناایی در ارتقای تکنولوژی سیستم های اطلاعاتی و ارتباطی 9) توانایی در اجرای کار تیمی همراه با همدلی، همگامی، همفکری، همکاری و همیاری 10) توانایی در حاکم نمودن فرهنگ مشتری‌گرایی، خدمات‌گرایی، نوگرایی و نوآوری 11) توانایی بهره وری از تجهیزات، سیستم ها و فناوری‌های مدرن 12) خلاقانه و نوآورانه در پی پیش‌بینی و ایجاد استانداردهای جدید و کسب مزیت رقابتی 13) دانش فنی و دسترسی آسان به منابع رقابتی و سازگاری با تکنولوژی جدید 14) نوآوری در توسعه خدمات جدید و خلاقیت و انعطاف پذیری 15) توانایی در ایجاد ارتباط با مشتریان به ویژه مشتریان کلیدی و کسب وفاداری 16) توانایی در ارائه خدمات برتر به مشتریان و رسیدگی به خواسته‌ها و شکایات مشتریان 17) قابلیت شناسایی و بهره برداری از فرصت‌ها مانند یافتن مشتریان باارزش 18) توانایی در تأمین نیازهای حال و آینده مشتریان و ارزش‌های آنان 19) توانایی در ایجاد اعتماد دو طرفه بین کارکنان و مشتریان 20) توانایی در ارائه خدمات مودبانه و با ارزش و نیز اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع به مشتریان 21) توانایی مدیریت در خلق، حفظ ، بهبود و افزایش ارتباط با رقبا و موسسات مالی و سرمایه‌ای 22) توانایی مدیریت در تجزیه و تحلیل کامل از رقبا و ایجاد رقابت شبکه‌ای بر مبنای همکاری 23) خلاقیت در توزیع خدمات جدید مانند کانال‌های توزیع جدید در مناطق جغرافیایی خاص 24) توانایی در تجزیه و تحلیل جامع از محیط خارجی سازمان و پردازش اطلاعات بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق در این تحقیق به منظور آزمون نرمال از آزمون کولموگروف اسمرینوف استفاده گردید."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.