Skip to main content
فهرست مقالات

مبانی «گزینش» و « نظارت بر انتخابات» از دیدگاه اسلام

نویسنده:

(28 صفحه - از 249 تا 276)

در تشکیل هر حکومتی، ارکانی همچون : سرزمین و نیروهای انسانی نقش اساسی دارند . از میان ارکان تشکیل دهنده حکومت، رکن اصلی به طو ر عام، نیروهای انسانی و به طور خاص، زمامداران، کارگزاران و کارمندان ادارات، نهادها و سازمان های آنند. در هر نظامی، با توجه به مبانی و اهداف خاص آن، گزینش و انتخاب و نظارت بر انتخابات، متفاوت است . در نظام اسلام، که مبتنی بر مبانی و اهداف الاهی است، گزینش ، انتخاب و نظارت بر انتخابات نیز ، بر اساس همان اهداف و مبانی صورت می گیرند؛ بنابراین ، مبانی، مناصب و مشاغل حکومتی امانت محسوب می شوند؛ از این رو، باید امانت ها را فقط، به افراد امین سپرد . تفاوت و نابرابری ذاتی و اکتسابی انسان ها نیز ، مقتضی گزینش و انتخاب برتر ینها ، برای تصدی مشاغل و مناصب حکومتی است . مناصب و مسو ولیتها نیز متفاوت و نابرابرند ؛ به همین دلیل، برای تصدی هر یک، باید ، شرایطی متناسب با آن تعیین و تنها واجدان آن شرایط را گزینش و انتخاب نمود . علاوه بر این مبانی، در م تون دینی دستورات صریح و روشنی دربارة گزینش و انتخاب وارد شده اند؛ بر این اساس، گزینش و انتخاب یک تکلیف دینی محسوب می شود . انتخاب و گزینش خداوند متعال و معصومان :، مبنای دیگری برای انتخاب زمام داران و کارگزاران است. نظارت بر انتخاب و » و « گزینش » در این نوشتار، پس از طرح هفت مبنای مشترک مبنای اختصاصی آن ، یعنی : نظارت کامل خداوند بررسی می گردد .این نوشتار، از ،« انتخابات مجله معرفت،بر گرفته شده است.

خلاصه ماشینی:

"نتیجه با توجه به مبانی عقیدتی و انسان شناسی اسلامی و هدفی که اسلام ، برای انسان تعیین نموده است ؛ یعنی : رشد و تکامل همه جانبه و رسیدن به سعادت و قرب الاهی ، در اسلام ، حاکمان و مدیران ، متناسب با این مبانی و اهداف ، انتخاب و گزینش می شوند؛ و بر این اساس ، ملاک های گزینش در اسلام ، با سایر ادیان و نظام ها متفاوتند؛ زیرا، اول ایـن کـه ، اعتقـاد بـه امانـت بـودن منصب ، مقتضی امانتداری و واگذاری آن ، به افراد امین است ؛ دوم ، این که ، نتیجه عـدم تـساوی انسان ها، برتری برخی بر برخی دیگر و ضرورت انتخاب افراد برتر و شایسته تـر اسـت ؛ سـوم این که ، لازمه تعیین شرایط احراز آن ها است ؛ چهارم این که ، امر و دستور صریح ، بـه گـزینش و انتخاب ، موجب وجوب شرعی آن می شود؛ پنجم این که ، انتخاب و گـزینش خداونـد متعـال و معصومان { الگویی راهگشا و دلیل شرعی روشنی ، بر انتخاب صالحان و شایـستگان اسـت ؛ ششم این که ، نتایج مهمی که بر نوع انتخاب مترتـب مـی شـوند، ضـرورت انتخـاب صـحیح و شایسته سالارانه را آشکارتر می سازد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.