چکیده:
ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می شود. ترافیک از سه عامل تشکیل می شود؛ این عوامل عبارتانداز: انسان، راه، وسیله نقلیه . مشاغل مزاحم شهری به آن دسته از مشاغل شهری گفته می شود که اول به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم کمکی به افزایش بهرهوری نهایی کار تولیدی نکند و دوم حذف آنها تاثیر به سزایی در نیازمندیهای تولید و توزیع خدمات و کالاها نداشته باشد. در پارهای از موارد، حتی حذف این گونه از مشاغل از صحنه تولید و توزیع کالا و خدمات ١٤١ باعث افزایش بهرهوری نهایی کار تولیدی خواهد شد. تحقیق حاضر کاربردی و از نوع تحلیلی - همبستگی است و هدف از آن بررسی تاثیر مشاغل مزاحم بر ترافیک شهر تهران در سه منطقه ١٣، ١٤، ١٥ می باشد. جامعه آماری نمونه ١٤٠ نفر از کارکنان راهور این مناطق می باشد. اساس تحقیق ، پرسش نامه ای ٢١ سوالی است که بر مبنای طیف لیکرت طراحی شده است . نتایج حاصل بیانگر این است که مشاغلی چون دست فروشی و وانت بارهای فروش میوه در به وجودآمدن کندی ترافیک نقش موثری دارند؛ برای کاهش ترافیک ناشی از مشاغل مزاحم ، فرهنگ سازی مناسب ، کاهش عرضه و تقاضا، همکاری شهرداری، نیروی انتظامی ، پلیس راهور، و برنامه ریزی نهادهای دولتی ، نقش موثری در بهبود وضعیت ترافیک دارند.
خلاصه ماشینی:
"پیشنهادها در این مقاله ، شدت تصادفات وسایل نقلیه مختلف و موتورسیکلت سواران در معابر شهری توسط بررسی روابط بین خصوصیات جاده ، عوامل انسانی ، محیطی ، زمانی و وسایل نقلیه از یک طرف و شدت تصادفات شامل فوتی یا جرحی بودن آنها از طرف دیگر، با استفاده از مدل رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در ادامه به خلاصه ای از نتایج و پیشنهادهایی که از این نمودار و ضرایب مربوط به متغیرهای معنادار قابل دست یابی است ، در قالب چهار متغیر اصلی مستقل (عوامل انسانی ، راه ، وسیله نقلیه و ١٣٨ محیط ) که مورد اشاره و سوال محقق بوده است اشاره می کنیم : ١- پیشنهادها برای عوامل انسانی دخیل در تصادفات موتورسیکلت معابر شهری قم با توجه به مشخص شدن عوامل انسانی مؤثر در شدت تصادفات موتورسیکلت سواران شامل سن بالا، بی سوادی ، عدم استفاده از کلاه ایمنی و استفاده از لباس تیره موتورسیکلت سواران و هم چنین تصادفات جلو به پهلو، لذا بالابردن سطح فرهنگ ترافیک ، آموزش های لازم در جهت ارتقای سطح سواد راکبان موتورسیکلت ، عدم صدور و یا تمدید گواهی نامه برای افراد مسن و بالای ٥٠ سال و یا محدودیت رانندگی برای آنان و هم چنین حضور مؤثر و بیشتر پلیس در معابر شهری و استفاده از لباس روشن یا نوارهای شب رنگ در مواقع تاریکی و استفاده از لباس مخصوص موتورسیکلت برای موتورسیکلت سواران و تشدید برخورد با تخلفات راکبان موتورسیکلت که فاقد کلاه ایمنی هستند، پیشنهاد می شود."