چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته بوده است. روش این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی پیمایشی اجرا شده است. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بوده که در بین 472 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی توزیع شده است. یافته های پژوهش نشان داد 80 درصد اعضای هیات علمی از طریق جست وجو در اینترنت و مطالعات شخصی با منابع پیوسته آشنا می شوند و هدف اصلی آن ها در استفاده از منابع پیوسته انجام فعالیت های پژوهشی و به روز کردن اطلاعات است. در بین انواع منابع اطلاعاتی پیوسته استفاده از مجلات و کتب الکترونیکی بیش از سایر انواع منابع کاربرد داشت. 88درصد هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی از منابع اطلاعاتی رایگان برای رفع نیازهای خود بهره می گرفتند. مهم ترین معیار اعضای جامعه برای ارزشیابی منابع پیوسته وجود اطلاعات جدید و روزآمد است. نتایج پژوهش نشان داد که عدم دسترس پذیری دائمی به بانکهای اطلاعاتی به علت اشتراک نشدن به موقع و نداشتن سیاست جامع و کامل در این زمینه و همچنین سرعت پایین اینترنت از جمله مهم ترین موانع اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته ذکر شده است.
خلاصه ماشینی:
"و از آنجا که نتایج این تحقیق میتواند در برنامه ریزیهای آینـدة مسـئولین دانشـگاه علامـه طباطبائی در تأمین دسترسی مؤثر افـراد بـه ویـژه اعضـای هیـأت علمـی بـه منـابع پیوسـته ، و همچنین استفادة بهتر و کامل تر از خدمات متنوع اینترنت مورد اسـتفاده قـرار گیـرد؛ از ایـن رو بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منـابع اطلاعاتی پیوسته ضروری به نظر میرسد.
نتیجه نتایج نشان میدهد که انجام فعالیت های پژوهشی مانند تالیف کتاب و مقاله ، آمادگی برای تدریس و همچنین به روز کردن اطلاعات از جملۀ مهم ترین اهـداف اعضـای هیـأت علمـی دانشگاه علامه طباطبائی در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته میباشد که این مـورد بـا نتـایج 124 بررسی رفتار اطلاع یابی اعضای هیات علمی دانشگاه علامه ...
از آنجا که مشورت با کتابـداران و متخصصـان اطـلاع رسـانی کمتـرین سـهم را در آشـنایی اعضای جامعه با منابع اطلاعـاتی پیوسـته ایفـا مـیکنـد، لـذا توجـۀ اعضـای هیـأت علمـی و مسئولین به نقش کتابداران به عنوان مشاوران اطلاعاتی و افرادی آشنا بـه منـابع اطلاعـاتی و استفاده از تجارب و دانش کتابداران که متاسفانه افراد متخصص فقط در کتابخانـه مرکـزی 125 در بخشهای بسیار ابتدایی مثل میز امانت به کار گرفته شدند و برخی کتابخانه های دانشکده ها از وجود نیروی متخصص کتابدار بی بهره هستند ، میتواند نقـش مـؤثری را در آشـنایی اعضای هیأت علمی با منابع پیوسته و همچنین اطلاع یابی بهینه از این منابع داشته باشد."