چکیده:
یکی از جلوه های باشکوه واقعه کربلا مواسات است و حضرت عباس علیه السلام یکی از قهرمانان مزیّن به این خصلت اخلاقی بوده است، طبق احادیث و روایات مواسات آثار وجودی متعددی همچون جلب رحمت و محبت نزد خدا و خلق خدا، تایید شیعه بودن و برکت و فزونی رزق را به دنبال دارد و در بعضی از روایات بالاترین و دشوارترین عمل و هم ردیف نماز و روزه و زکات قرار گرفته است. مواسات نشانه یک جامعه آرمانی و ایمانی نیز هست که الگوی عملی آن در رفتار بزرگان دین تجلی نموده است، تا جایی که معصومین این ویژگی را در دعاهای خود از خدا طلب کرده اند؛ به جرات می توان گفت نقطه اعلی و اتم ایثار و مواسات در سراسر مراحل زندگی و حتی شهادت حضرت عباس علیه السلام نمایان است و جلوه های آن در همه ابعاد طیبه اش، اعم از مواسات قلبی، زبانی و عملی در سیره ایشان مشاهده می گردد. این مقاله به شیوه توصیفی - تحلیلی و براساس استنتاج از آیات و روایات و منابع تاریخی به اثبات مطلب فوق پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
"( ابن شعبه حرانی،1404 ق: ص233) 8-2- مواسات به معنی عدالت رفتاری: مؤاسات در سیره پیشوایان نیز به عنوان یک توصیه به رهبران اجتماعی پیشنهاد شده است که ما از آن به عنوان مؤاسات اجتماعی یاد می کنیم یعنی رهبر جامعه اسلامی باید در نگاه خویش مؤاسات را رعایت کند همان طور که حضرت علی در این باره به محمد بن ابی بکر آن هنگام که او را به مصر فرستاد این گونه توصیه می کند«فاخفض لهم جناحک و ألن لهم جانبک و ابسط لهم وجهک و آس بینهم فی اللحظة و النظرة حتی لا یطمع العظماء فی حیفک لهم و لا ییأس الضعفاء من عدلک ودر عبارت دیگر می فرمایند:« أن یواسی بینهم فی مجلسه و وجهه لیکون القریب و البعید عنده فی الحق سواء و أمره أن یحکم بین الناس بالحق و أن یقوم بالقسط (مجلسی، 1403: ج33/ص540) 9-2 -مؤاسات وعدالت اقتصادی: یکی از ویژگیهای رهبران جامعه در شیعه نسبت به مردم رعایت مؤاسات اقتصادی است آن جا که امام حسن علیه السلام در مورد پدر بزرگوارشان میفرمایندکه مردم از حضرت به سمت معاویه رفتند چون ایشان عدالت اقتصادی را بین مردم رعایت میکردند و این خوشایند گروهی از مردم نبود «لما مات أمیر المؤمنین ع خطب الحسن ع بالکوفة فقال أیها الناس إن الدنیا دار بلاء و فتنة و کل ما فیها فإلی زوال و اضمحلال.."