Skip to main content
فهرست مقالات

مطالعه استیکرهای وایبر و نشانه شناسی ایدئولوژی های آن

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم) (34 صفحه - از 1 تا 34)

کلیدواژه ها :

وایبر ،استیکر ،ایموجی ،جامعه نمایش ،نشانه شناسی

semiotics ،Viber stickers ،spectacular society ،excessive enjoyment

کلید واژه های ماشینی : استیکرها ، استیکر ، استیکرهای ، تصاویر ، کاربران ، ویولت ، نمایش ، ایموجیها ، زنان ، ایموجیها و استیکرها

ایموجیها و استیکرها به عنوان بخشی از ارتباطات بصری در شبکه های پیامرسان فوری در میان کاربران این شبکه ها محبوبیت و کاربرد فراوانی پیدا کرده است . به نظر میرسد ابراز احساسات از طریق ایموجیها و تصاویر برای کاربران راحت تر از نوشتن کلمه یا متن است . تاکنون پژوهش چندانی در مورد رواج این پدیده و پیامدهای احتمالی آن در فارسی صورت نگرفته است . نویسندگان این مقاله برای فهم چیستی معانی استیکرهای شبکه پیامرسان فوری نمونه هایی از استیکرهای شبکه پیامرسان وایبر را در سال ١٣٩٣ شمسی، پیش از محدود شدن وایبر در کشور نشانه شناسی ١ کردند تا معانی پنهان در این اشکال ارتباطی جدید را شناسایی کنند. نتایج این تحقیق نشان داد که استیکرها سبک زندگی مصرفی را ترویج و جامعه ای نمایشی را بازتولید میکنند. این پژوهش که با نشانه شناسی ده مجموعه استیکر از شبکه پیامرسان وایبر انجام شد، نشان داد که اقلیتی کوچک و عمدتا سفیدپوست ، جوان و خوشگذران در موقعیت هایی مانند خرید و مسافرت در حال گذران وقت هستند. محوریترین پیام استیکرها «خوشباشی» ارزیابی شد و این که در این تصاویر توجهی به حوادث جدی دنیای واقعی نشده است .

خلاصه ماشینی:

"با این هدف، در ادامه ، پس از پاسخ به این سؤال که استیکرها و ایموجیها چه هستند و چه پیام ارتباطی و رسانه ای را منتقل میکنند، به سؤال اصلی مقاله میپردازیم که محتوای استیکرهای رسانه مورد مطالعه در این پژوهش ، که شبکه پیامرسان فوری وایبر است ، غالبا از چه سبکی از زندگی پشتیبانی میکند؟ تاریخچه ایموجی و استیکر ایموجیها یا همان شکلک های کوچکی که برای برقراری ارتباط جایگزین لغات و جملات شدهاند در چند سال گذشته به بخشی از زبان جهانی تبدیل شدهاند. با وجود آن که فضای مجازی و شبکه های پیامرسان موبایلی مهم ترین بستر برای کاربرد ایموجیها و استیکرها محسوب میشوند اما مصرف این شکلک ها و تصاویر به این فضا ختم نمیشود، بلکه به لوازمالتحریر، پوشاک، بازیهای رایانه ای و سایر صنایع فرهنگی نیز ورود یافته اند و بحث تجاریسازی را دامن زدهاند. صورتهای کنونی سرگرمی از تلویزیون تا صحنه در حال تزریق فرهنگ رسانه ای در دستگاههای خود هستند و به این ترتیب صنعت فیلم ، تلویزیون، و موسیقی، نمایش و دیگر حوزههای فرهنگی را تغییر میدهند و صورتهای نمایشی جدیدی در فرهنگ ایجاد میکنند که برای نمونه میتوان به فضاهای اینترنتی محیط های چندرسانه ای و واقعیت مجازی اشاره کرد (کلنر، ١٨٦: ١٣٨٥). در ششمین مجموعه از استیکرهای لانا، شخصیت با همان سبک سابق دوستان جدید پیدا میکند و دایره فعالیت هایش گسترش مییابد به طوریکه کارهایی مانند رفتن به سرویس بهداشتی، حضور در وان کف و آب، برهنه شدن، گاز معده، اطاعت از مادر، آمپول زدن، نیمرو درست کردن، عکس سلفی گرفتن هم جزء فعالیت های لانا است که در استیکرها به شکل تصویری و گاه همراه با متن مورد تأکید قرار میگیرد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.