چکیده:
اغلب دانش آموختگان رشته های یاورانه با فرایند پرورش هویت حرفه ای با مشکل روبه رو میشوند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش کارورزی در شبکه های مجازی در تقویت هویت حرفه ای و بررسی کیفی امکانات و موانع این روش است . روش این تحقیق کیفی و از نوع تحلیل مضمون پاسخ های کارورزان در مورد تجارب کارورزی خود در فضای مجازی و روش جمع آوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه آماری دانشجویان رشته های یاورانه دانشگاههای سراسر کشور و دانش آموختگان این رشته ها بود. نمونه گیری به صورت هدفمند از میان کارورزان فعال و تعداد افراد نمونه ٢٠ نفر بود. طبق یافته های کد گزاری شده، امکانات کارورزی در شبکه مجازی در سه مضمون اصلی امکانات فضای مجازی، امکانات فراهم شده به وسیله مشاور و امکانات ناشی از روند (کنش متقابل فضای مجازی، کارورزان و مشاور) طبقه بندی شد. سرعت اینترت، فقدان نشانه های صوتی و تصویری، کاهش اثر بخشی مشاوره، سختی تایپ کردن، ابهام در گفت و شنود و کاهش درگیری ذهنی به عنوان موانع شناسایی شدند. کارورزی در فضای مجازی، با توجه به محدودیت فعلی امکانات، میتواند به عنوان روش کمکی، حجم بالای اعضای سازمان نظام را که در صف گرفتن پروانه هستند، پاسخگو باشد.
Most graduates in helping majors are faced the problem of developing professional identity process. The aim of this study was to investigate the role of virtual networks in flourishing occupational identity by internship and a qualitative study of facilities and obstacles to this approach. The method was qualitative with content analysis of interns’ answers about their internship experiences in cyberspace. The method of data collecting was semi-structured interview. The Statistical Society were students and graduates of helping majors across the country. Targeted sampling of 20 active interns was used for data collecting. According to the encoded findings, internship possibilities in virtual networks were classified on three main themes: cyberspace possibilities, the facilities provided by the counselor and features of the process (the interaction of cyberspace, interns and consultants). Speed Internet, lack of audio and video signals, reducing the effect of counseling, difficulty of typing, ambiguity in dialogue and mental engagement reduction, was identified as barriers. According to the current limited facilities, internship in cyberspace can be responsive as an auxiliary method, for the large number of Council members who are in line for a license.
خلاصه ماشینی:
مراحل اجرای کار به شرح زیر است : ١- تهیه لیست از دانشجویان کارشناسی ارشد و دانش آموختگان به صورت گلوله برفی ٢- اخذ شمارههای آنان از معرفین و تشکیل گروه در تلگرام پس از کسب رضایت آنان ٣- تعیین مدیر داخلی برای گروه جهت تماس اعضا با وی و در ارتباط بودن با مدیر گروه و ثبت اعضای شرکت کننده در بحث پس از هر مشاوره توسط مدیر گروه ٤- آشنایی اولیه اعضا با گروه جهت اعتماد سازی (اعلام قوانین و اهداف گروه، ایجاد همبستگی در گروه با مصاحبه با استادان، دانشجویان دکتری و شاغلین در حرفه مشاوره و بررسی چالش های حرفه ای، تعیین موضوعات داغ برای بحث گروهی) ٥- درخواست از اعضا برای طرح مورد ٦- اعلام ارائه خدمات مشاوره ای در گروه و درخواست از اعضا جهت معرفی داوطلبان ٧- ارائه مشاوره و بحث اعضا پس از پایان مشاوره ٨- ارائه ساختار و مراحل جلسات مشاوره پس از هر جلسه ٩- (پس از گذشت دو ماه از شروع مشاورهها) تمرین فنون با اعضا به این شکل که عضوی داوطلب و در مورد دغدغه ای در گروه صحبت میکند و اعضا پاسخ مشاوره ای مقتضی میدهند.
١٠- درخواست از کارورزان جهت داوطلب شدن برای مشاور شدن و حمایت و راهنمایی همزمان رهبر گروه به صورت خصوصی در هنگام مشاوره دادن کارورز و بازخورد اعضا و استاد پس از جلسه ١١- مشاوره دادن اعضا به صورت مستقل جامعۀ آماری و روش نمونه گیری جامعه آماری شامل دانشجویان رشته های یاورانه دانشکدههای روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاههای سراسر کشور و دانش آموختگان این رشته ها بود.