چکیده:
گسترش روافزون استفاده از تلفن همراه در کـشور و اهمیـت بحـث شـکاف دیجیتالی، بدلیل آثاری که بر توسعه جامعه دارد، تحقیق درباره رابطـه ایـن دو را ضروری کرده است . تحقیق حاضر، با مبنا قرار دادن نظرات ون دایک و ون دیورسن درباره شکاف دیجیتالی به این پرسش پرداخته است که آیا استفاده از تلفن همراه هوشمند به ایجاد نوعی از شکاف دیجیتـالی منجـر شـده اسـت ؟ هدف دیگر تحقیق نیز مشخص ساختن میزان تاثیر برخی متغیرهای جمعیـت شناختی- اقتصادی بر شکاف دیجیتالی مبتنی بر تلفن همراه هوشـمند اسـت . این تحقیق با روش پیمایش میدانی انجام شده و با نمونه گیری در دسـترس، ٢٧٣ پاسخنامه در شهر تهران گردآوری شد. نتایج تحقیق نشان داد که شکاف دیجیتالی در مهارتهای شبکه ای، مهم ترین شکاف ایجاد شده بین افراد است و پایگاه اقتصادی و تحصیلات بیشترین نقش را در ایجـاد شـکاف دیجیتـالی دارند در حالی که متغیرهای سن ، جنس و قومیـت تنهـا بـر یکـی از سـطوح دسترسیهای منجر به شکاف دیجیتالی اثر دارند.
Nowadays, many Iranians are using smart phones. Also, the digital divide problem remains an important issue in contemporary urban Iran. Thus, doing research into the relation between these variables is necessary to provide a better understanding of the problem. Using Van Deursen and Van Dijk theory, this paper aims to clear if smart phone usage causes some new kinds of digital divide or not. Furthermore, we measured the correlations between some socio-demographical variables with digital divide. We surveyed 273 of Tehran citizens to answer the research questions and test the hypotheses. Finding shows that the main divide occurs in skills acces also there is a divide in material access but. In addition, class and education have the most effect on digital divide. Class affect the all kinds of accesses and education have effect on 2 of them, while other variables such as age, gender and ethnicity don not have significant effect on different levels of access.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که شکاف دیجیتالی در مهارتهای شبکه ای، مهم ترین شکاف ایجاد شده بین افراد است و پایگاه اقتصادی و تحصیلات بیشترین نقش را در ایجـاد شـکاف دیجیتـالی دارند در حالی که متغیرهای سن ، جنس و قومیـت تنهـا بـر یکـی از سـطوح دسترسیهای منجر به شکاف دیجیتالی اثر دارند.
بنابراین ، ما در این تحقیق سعی مـی کنـیم تـا بـا اسـتفاده از نظریـات ون دایـک و ون درویسن (٢٠١٥) درباره شکاف دیجیتالی که همه سطوح این مفهـوم را مـد نظـر قـرار می دهد و گرفتن نمونه ای از بین تمام شهروندان شهر تهران و محـدود نکـردن آن بـه یک گروه اجتماعی یا طبقه خاص، به مطالعه رابطه بین استفاده از تلفن همراه هوشمند و شکاف دیجیتالی بپردازیم .
پرسـش تحقیـق در اینجا این است که آیا در هر یک از این سطوح و همچنین بین این سـطوح بـا شـکاف دیجیتالی مبتنی بر استفاده از تلفن همراه هوشمند مواجه هستیم ؟ علاوه بر این ، تحقیقات مختلف نشان دادهاند که متغیرهای جنسیت ، سن ، قومیت ، تحصیلات و درآمد در شکاف دیجیتالی مؤثر هستند (همان).
Norris P (2001) Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty and the Internet Worldwide.
Internet skills and the digital divide.
(2015) Toward a Multifaceted Model of Internet Access for Understanding Digital Divides: An Empirical Investigation, The Information Society Vol. 31, Iss. 5.