چکیده:
امروزه فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگران یک مقصد تا حدودی پیرامون رسانههای اجتماعی شکل میپذیرد. تحقیق حاضر باهدف بررسی نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر توسط گردشگرانمقصد رامسر صورت پذیرفت. جامعه آماری تحقیق شامل گردشگران ایرانی بازدیدکننده از مقصد گردشگری رامسر بود. تعداد نمونه بر اساس فرمول محاسبه حجم نمونه برای جامعه آماری نامحدود، 384 نفر محاسبه گردید. برای انتخاب افراد نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. جمعآوری دادهها از طریق توزیع پرسشنامه صورت پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از بسته نرمافزارهای SPSS24 و SmartPLS2 انجام شد. یافتهها حاکی از آن است که تمام فرضیهها تایید شدند؛ یعنی از دیدگاه گردشگران، رسانههای اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر، یعنی برنامهریزی قبل از سفر، اقدامات حین سفر و رفتارهای پس از سفر به رامسر دارند. در مطالعه حاضر، سعی شده است که نقش رسانههای اجتماعی در فرآیند برنامهریزی سفر به رامسر از طریق رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی مورد بررسی قرار گیرد؛ در حالی که در تحقیقات پیشین داخلی، به این حوزه پرداخته نشده است. رسانههای اجتماعی (در سه بعد دامنه و قابلیت دسترسی، استمرار و اعتبار داشتن و تعاملی و نامحدود بودن) نقش بسیار مهمی در فرآیند برنامهریزی سفر به مقصد رامسر ایفا میکنند. سایر نتایج در قالب نتیجهگیری و پیشنهادها ارائه گردیده است.
Purpose: Today, Travel planning process by tourists of a destination take some form of social media.this study was performed with purpose of Examine the role of social media in Travel planning process by tourists of ramsar destination.
Methodology: The population consisted of Iranian tourists that visited Ramsar destination. The number of samples calculated 384 people on the basis of Sample size calculation formula for unlimited population. To select sample was used simple random sampling. Data were collected through questionnaires. Data analysis was performed by using software package SPSS24 and SmartPLS2.
Findding: The findings suggest that all hypotheses were confirmed; that is from perspective of tourists, Social media have a significant and positive impact on the planning Travel planning process to Ramsar destination, namely pre-trip planning, actions of during the trip and and behaviors of after trip to the Ramsar.
Authenticity: in this study, we tried to examine the role of social media in Travel planning process by tourists of ramsar destination through Structural equation modeling (SEM) approach based on partial least squares (PLS); While in internal previous studies has not been addressed to this area.
Conclusion: Scocial Media (In three dimensions, domain and accessibility, continuity and reliability, and interactive and unlimited) play very important role in Travel planning process to Ramsar destination. Other results are presented in the form of conclusions and suggestions.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ضريب همبستگي (٠/١٧٦) و واريانس تبيين شده (٣%) در سطح معناداري (٣/٤٧١)، فرضيه فرعي اول-٢ "از ديدگاه گردشگران، استمرار و اعتبار داشتن رسانه هاي اجتماعي بر فرآيند برنامه ريزي قبل از سفر آنها به مقصد رامسر تأثيرگذار است " تأييد شد.
با توجه به ضريب همبستگي (٠/٤٢٤) و واريانس تبيين شده (١٨%) در سطح معناداري (٨/٨٣٤)، فرضيه فرعي اول-٣ "از ديدگاه گردشگران، تعاملي و نامحدود بودن رسانه هاي اجتماعي بر فرآيند برنامه ريزي قبل از سفر آنها به مقصد رامسر تأثيرگذار است " تأييد شد.
با توجه به ضريب همبستگي (٠/٣٧١) و واريانس تبيين شده (١٤%) در سطح معناداري (٨/٦٣١)، فرضيه فرعي دوم-٢ "از ديدگاه گردشگران، استمرار و اعتبار داشتن رسانه هاي اجتماعي تأثير معناداري بر فرآيند برنامه ريزي حين سفر آنها به مقصد رامسر داشتند" تأييد شد.
با توجه به ضريب همبستگي (٠/١٥٣) و واريانس تبيين شده (٢%) در سطح معناداري (٢/٦٢٥)، فرضيه فرعي دوم-٣ "از ديدگاه گردشگران، تعاملي و نامحدود بودن رسانه هاي اجتماعي تأثير معناداري بر فرآيند برنامه ريزي حين سفر آنها به مقصد رامسر داشتند" تأييد شد.
The Influence of Tourist Trends of Youth Tourism through Social Media (SM) & Information and Communication Technologies (ICTs), Procedia Social and Behavioral Sciences, No. 73: 652-660.
Social Media Use and Impact during the Holiday Travel Planning Process, Information and Communication Technologies in Tourism, Vienna: Springer.
Social Media in Tourism and Hospitality: a Literature Review, Journal of Travel & Tourism Marketing, No. 30: 3-22.