چکیده:
امروزه شرکتهای دارای عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ و جلب وفاداری مشتریان میباشند؛ یکی از ابزارهای رسیدن به این هدف می¬تواند بازارگرایی موثر در سازمان¬ها باشد. تحقیق پیش¬رو با هدف بررسی تاثیر بازارگرایی بر ارزش ایجاد شده برای سهامداران با اثر میانجی رضایت مشتری و عملکرد مالی در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکتهای صنایع غذایی، کاشی و سرامیک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مشتریان آنها است. بدین منظور، به ترتیب 120 و 384 پرسشنامه از این دو جامعه جمعآوری شد. فرضیههای تحقیق به کمک بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری یعنی تحلیل مسیر بررسی شد. مطابق نتایج بهدست آمده، تاثیر مستقیم و معنادار بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی بر رضایت مشتری، تاثیر مستقیم و معنادار رضایت مشتری بر عملکرد مالی و تاثیر مستقیم و معنادار عملکرد مالی بر ارزش ایجاد شده سهامداران تایید شد. و در نهایت پیشنهاداتی نیز در راستای نتایج آزمون¬های فرضیه ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"ارزش ایجاد شده سهامداران ، بازارگرایی ، رضایت مشتری ، عملکرد مالی Twenty-third Year No. 07 Spring & Summer 2016 دو فصلنامه علمی - پژوهشی دانشگاه شاهد سال بیست و سوم - دوره جدید شماره ٧ مقدمه فروش و یا بازگشت سـرمایه گـذاری مـورد بررسـی قـرار با توجه به تشدید رقابت بـین شـرکتها و تـلاش بـرای می گیرد، از طرف دیگر رضایت مـشتری نیـز اهمیـت دارد حفظ بقا، شرکتها به دنبال افـزایش قیمـت سـهام خـود در ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا منجر بـه رضـایت بازار هستند تا بتوانند سرمایه گذاران بیشتری را جلب کنند، مـشتری و سـودآوری بیـشتر مـی شـود [٤].
پیتــر می تواند به بهبود ارزش ایجاد شده برای سـهامداران بـا در دراکر یکی از اولین محققـانی کـه بـه بحـث در خـصوص نظر گرفتن نقش میانجی رضایت مشتری و عملکـرد مـالی اهمیت بازاریابی در کسب و کار پرداخته و معتقد است هر منجر شود؟ کسب وکار دو عملکرد اصـلی بازاریـابی و نـوآوری را بـر پیشینه تحقیق عهـده دارد لـیکن بـا وجـود شـناخت اولیـه در خـصوص اهمیت بازارگرایی و نـوآوری بـه عنـوان منـابع اسـتراتژیک پیشینه داخلی تحقیق اصلی برای موفقیت موسسه ، تـاکنون محققـان بازاریـابی و در ادبیات بازارگرایی در درجه اول تمرکز بر ذی نفعـان استراتژیست ها توجه کافی به این موارد معطوف نداشته اند، خارجی ، مشتریان و رقبا می باشد و تمرکز کمتری بـر روی تنها طی دو دهه اخیر مـی تـوان شـاهد رشـد تئـوری هـای ذی نفعان داخلی یعنی کارکنان بوده اسـت ."