چکیده:
مدیران به منظور موفقیت در محیط رقابتی امروز لازم است توجه شایانی به بازاریابی و رویکردهای نوین آن داشته باشند. بازارگرایی از رویکردهای نوین در بازاریابی است که مشتری را به عنوان مرکز و هدف نهایی کسب و کار درنظر می¬گیرد، از اینرو امکان دستیابی به عملکرد برتر را ازطریق سازوکارهای نوآورانه فراهم می¬سازد؛ لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار شرکت¬های کوچک و متوسط به واسطه نقش میانجی¬ قابلیت نوآوری است. جامعه هدف این مطالعه شرکت¬های کوچک و متوسط شهرک¬های صنعتی غرب گیلان تعیین شد. پرسشنامه بر اساس مطالعات مختلف مرتبط با موضوع طراحی و در میان مدیران ارشد شرکت¬ها توزیع شد. در مجموع 200 شرکت کوچک و متوسط در منطقه، مورد مطالعه شناسایی و به منظور نمونه¬گیری از فرمول جامعه محدود کوکران استفاده و حجم نمونه 132 شرکت تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تکنیک مدل¬سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان¬دهنده نقش میانجی قابلیت نوآوری بر تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار بود؛ همچنین بازارگرایی بر قابلیت نوآوری، قابلیت نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد بازار تاثیر مثبت و معناداری دارند.
خلاصه ماشینی:
بازارگرایی ، قابلیت نوآوری ، عملکرد بازار، شرکت های کوچک و متوسط Spring & Summer 2016 دو فصلنامه علمی - پژوهشی دانشگاه شاهد سال بیست و سوم - دوره جدید شماره ٧ بهار و تابستان ١٣٩٥ مقدمه بسیاری بر رابطه ی مثبت بین بازار گرایی و عملکرد تأکیـد شرکت های کوچک و متوسط ١ برای پایداری اقتصادی ، شده است [١١، ١٢، ١٣، ١٤] اما سـؤالی کـه در بـسیاری از نقش کلیدی را به عنوان موتور رشد اقتصادی در آینده ایفـا این تحقیق ها مطرح می شود چگونگی این تأثیر است .
یکی از عناصر حیاتی موفقیت در دنیای رقابت و حفظ بقای در میان محققان علاقه بسیاری به مطالعه نقـش قابلیـت شرکت ها، محسوب می شوند [٥]؛ بازاریـابی مـی توانـد در نوآوری بر عملکرد شرکت های کوچـک و متوسـط وجـود جهت دهی به اهداف ، استراتژی ها و برنامه های شرکت مفید دارد[٢١، ٢٢، ٢٣، ٢٤، ٢٥] شرکت های کوچک و متوسـط 4 واقع شده و امکان دستیابی به عملکردی برتر و سهم بیشتری با قابلیت نوآوری قوی در برابر رقبا به مزیت رقابتی دست از بازار را فراهم آورد [٦، ٧]؛ کسب وکـارهـا بـرای کـسب می یابند و قادر به دستیابی به عملکردی برتر می شوند[٢٠]، برتری نسبت به رقبای خود و جذب و حفظ مشتریان چاره - از سوی دیگر، بازارگرایی نقش مهمی در بهبـود و ارتقـای ای جز ارتقای توانـایی هـای بازاریـابی خـویش ندارنـد[٨] عملکـرد شـرکت دارد و محتمـل اسـت کـه ایـن امـر بــا ازاین رو بازارگرایی ٢ رویکرد جدیدی است که در طـول دو میانجی گری قابلیـت هـای نـوآوری از قابلیـت سـوق دهـی دهه گذشته ، به یکی از مفاهیم اساسـی در تفکـر بازاریـابی عملکــرد ســازمان برخــوردار اســت [٢٦]، بــااین وجــود معاصر تبدیل شده است و متخصصان بسیاری علاقه مند بـه تحقیق های بسیار کمی به بررسی این تأثیر پرداخته اند.